کد خبر : 251873 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ شهريور - 19:33
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: بورس؛ قربانی رفتارهای نسنجیده و هیجانی بازار بورس امسال روزهای عجیبی را تجربه کرد. این بازار در ابتدا با روزهای درخشانی مواجه بود و شاهد اتفاقات خوبی در این بازار بودیم، اما پس از مدتی درخشش، اتفاقات تلخی هم چون ریزش های شدید و قابل توجه را شاهد بودیم. آن هم ریزش هایی که ناشی از روند طبیعی بازار نبود. طی ماه های اخیر به شدت بازار دچار مشکل شد و ریزش ها به نحوی عجیب بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار داد. متأسفانه با شرایط خطرناکی در بازار سرمایه مواجه هستیم و مردم متحمل زیان های بسیاری شدند که در اصل باید گفت خودشان عامل اصلی آن بودند و نباید هیجانی وارد این حوزه می شدند. در همین خصوص به گفت و گو با محمدرضا آرام بنیار، کارشناس بازار سرمایه پرداختیم که از نظر می گذرد.

نوآوران آنلاین- آرام بنیار در گفت و گو با خبرنگار نوآوران با اشاره به روند نزولی که بورس طی روزهای اخیر طی کرده است، گفت: بازار سرمایه روز گذشته با ریزش شاخص کل به کانال 1/5 میلیونی مواجه بود و مجدد شاهد کاهش چشمگیر معاملات در بورس بودیم.

وی افزود: متأسفانه بازار سرمایه اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارد و شرایط آشفته ای را تجربه می کند که شاید بتوان گفت هیچ گاه این گونه نبوده و اولین تجربه آشفتگی شدید و غیرمنتظره در این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بازار سرمایه در شرایط حساسی به سر می برد، اظهار داشت: باید مسؤولان هنگامی که مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس می کردند این نکته مهم را نیز مورد توجه قرار می دادند که ابتدا اصول اولیه ورود به این بازار و نحوه سرمایه گذاری به شکلی معقول و به دور از افراط و تفریط را آموزش می دادند. البته مردم عادی نیز باید پیش از ورود به بازار سرمایه با توجه به حساسیت های حوزه، تحقیقات لازم را انجام می دادند و سپس آگاهانه اقدام به خرید سهام شرکت ها می کردند.

آرام بنیار با انتقاد از سیاست های غلط در پیش گرفته شده در اقتصاد کشور مطرح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که پایه های اقتصاد کشور را تقویت نگه داریم تا زنده بماند. نه این که با تصمیمات نسجیده و غلط اقتصادی موجبات نابودی اقتصاد را ایجاد کنیم. اقتصاد ایران امروز در شرایط بسیار سختی قرار دارد و باید هم مسؤولان و هم مردم تلاش کنند تا با دوری از تنش و ایجاد آرامش در بازارها مشکلات را کاهش دهیم.

وی با بیان این که اکنون در بازارهایی هم چون ارز و بورس با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، اظهار داشت: مشکلات حوزه ارز و بورس به رفتار هیجانی مردم بازمی گردد. به محض این که بازار ارز دچار تلاطم می شود غیر از دلالان مردم عادی نیز وارد بازار خرید و فروش می شوند و بازار را متلاطم می کنند.

این روزها مجدد قیمت ارز افزایش یافته است و شاهد صف های طولانی خرید ارز توسط مردم هستیم. مردم اکنون برای حفظ ارزش پول شان مجبور هستند به حوزه ای ورود کنند که ارزش پول شان حفظ شود. قاعدتا گرانی ارز این امید را در دل آن ها زنده می کند که می توانند از این طریق تا حدی کسب سود کنند. این در حالی است که صف های خرید طولانی ارز توسط مردم نهایتاً دودش به چشم خودشان می رود و به گرانی های شدیدتر دامن می زند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مردم باید هشیار باشند و بدانند هیچ سودی یک شبه از راه صحیح و بدون تبعات اقتصادی محقق نمی شود. در بازار ارز نیز شرایط همین گونه است و ورود مردم عادی موجب شده تا تقاضا برای خرید افزایش یابد و نهایتاً بازار با کمبود ارز و نهایتاً قیمت های بالا مواجه شود. در چنین شرایطی باید از یک سو مسؤولان تلاش کنند تا بازار را در شرایط باثبات و آرامی قرار دهند و از دیگر سو مردم نیز باید منطقی تر عمل کنند و خودشان به بروز تورم و مشکلات مالی دامن نزنند. باید ورود مردم در قالب سرمایه دار به بازارهای اقتصادی سنجیده شده و به دور از هیجانات و به شکلی صحیح و منطقی باشد.

آرام بنیار ورود مردم به بازار سرمایه را نیز هیجانی دانست و گفت: طی این مدت مردم استقبال بی نظیری از بورس داشتند و اقدام به خرید شرکت های بورسی کردند و صف های طولانی این خریدها شکل گرفت. این در حالی بود که همین تمایل بالا نهایتاً موجب شد بازار شرایط عادی و طبیعی نداشته باشد و نهایتاً اکنون شاهد ریزش های قابل توجه در بازار سرمایه هستیم. اگر مردم کمی متعادل تر به بورس ورود می کردند اکنون شاهد این ریزش های چشمگیر نبودیم و مردم نیز زیان نمی کردند.