کد خبر : 252001 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ شهريور - 18:15
معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت و گو با نوآوران تأکید کرد: ضرورت ایجاد شرایط برابر برای رقابت همه جریانات سیاسی در انتخابات خرداد سال آینده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و مردم بار دیگر پای صندوق های رأی حضور می یابند. نکته بسیار مهمی که باید مردم مورد توجه قرار دهند این است که پس از بررسی شرایط نامزدها اقدام به انتخاب فردی کارآمد کنند که بتواند کشور را در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار دهد. علاوه بر این نامزدهای انتخابات نیز باید با در نظر داشتن شأن جریان سیاسی رقیب، به عرصه رقابت ها ورود کنند و از هر گونه ایجاد حاشیه برای سایر نامزدها پرهیز کنند تا انتخابات در فضایی عادلانه و به دور از هر گونه مشکلی برگزار شود. باید شرایط به گونه ای پیش رود که مردم با امید به آینده دست به انتخاب بزنند. در حال حاضر غبار ناامیدی در کشور بر همه بخش ها پاشیده شده است و خروج از این وضعیت نیاز به شور و نشاط خاصی دارد که البته باید تأکید کرد این شور از طریق دوقطبی کردن فضای انتخابات، حاصل نخواهد شد.

نوآوران آنلاین- در همین خصوص گفت‌و‌گویی با مرتضی مبلغ، معاون وزیر کشور دولت اصلاحات انجام دادیم.

مبلغ طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران با اشاره به این که در سال 1400 انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم، گفت: مهم ترین عرصه مشارکت مردم هر جامعه ای در تعیین سرنوشت شان، شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و تعیین شخصی اصلح و کاردان برای اداره امور کشور است. در کشور ما همواره عرصه انتخابات با حضور اکثریت مردم رنگ و شکوه خاص و با شکوهی داشته است. مردم ایران در همه دوره ها حضور خاص و بی نظیری را در انتخابات به نمایش گذاشته اند و دشمنان کشور را ناامید کرده اند.

وی افزود: در شرایط کنونی نیز با توجه به این که کشور با مشکلات بسیاری در داخل و خارج هم چون تحریم ها مواجه است بهترین اقدام این است که مردم این حضور پررنگ را هم چنان به رخ جهانیان بکشند. شرکت در انتخابات حق مردم است و آن ها می توانند از این طریق دست به انتخاب گزینه ای بزنند که به او اعتماد دارند و سکان اداره کشور برای 4 سال آینده را به او بسپرند.

معاون وزیر کشور دولت اصلاحات با تأکید بر ضرورت حضور حداکثری مردم در انتخابات اظهار داشت: مردم ایران همواره پشتیبان و حامی کشور بوده اند و در همه زمینه ها بر اساس منافع ملی و مصالح کشور اقدام کرده اند، اما مسؤولان آن چنان که باید و شاید نتوانستند اقداماتی درخور، ترتیب دهند. برای نمونه می توان به مشکلات اقتصادی موجود که گریبان مردم را گرفته است اشاره کرد. مردم ایران در حال حاضر انتظارات و مطالبات بسیاری دارند که در حد حرف و شعار باقی مانده است و هیچ یک عملیاتی نشده است. البته این نکته قابل درک است که موانع و محدودیت های بسیاری بر سر راه مسؤولان برای اجرای بسیاری از امور وجود دارد، اما در زمینه هایی نیز که امکان فعالیت مناسب وجود داشت متأسفانه با اهمال و کوتاهی هایی مواجه بودیم.

مبلغ با انتقاد از شرایط رفاهی حاکم بر جامعه اظهار داشت: تأمین معیشت و رفاه عمومی رسالت مسؤولانی است که به میل خود در جایگاه های مختلف قرار گرفته اند و باید در این زمینه کوشا باشند و نمی توان گفت مردم انتظار بالایی دارند. بسیاری از خانوارها در حال حاضر از عهده تأمین حداقل های زندگی شان نیز برنمی آیند؛ در حالی که برخورداری از نیازهای ضروری حق مردم است و نمی توان گفت مطالبه غیر معقولی است.

وی با بیان این که هنگام انتخابات همواره با شعارهای بسیار مطلوبی از سوی نامزدها رو به رو هستیم، تأکید کرد: اگر نامزدها قادر به اجرای برنامه ها و سیاست هایی که عنوان می کنند نیستند بهتر است که اصلا به این حوزه دشوار ورود نکنند؛ ‌چرا که این مسیر شوخی بردار نیست و هر گونه خطا یا ناکارآمدی، مصالح ملی را در مخاطره قرار می دهد.

معاون وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان این که میزان رضایت عمومی وابسته به اقدامات و عملکرد مسؤولان بعد از انتخابات است، عنوان کرد: در حال حاضر شاهد کمرنگ شدن اعتماد عمومی نسبت به مسؤولان هستیم و علت اصلی بروز چنین اتفاقی را می توان در اقدامات مسؤولان دید که موجب شده مردم در وضعیت رفاهی نامناسبی قرار گیرند و نسبت به آینده ناامید شوند. در چنین شرایطی جامعه گرفتار بی اعتمادی می شود و چنین اتفاقی برای کشور زیان بار خواهد بود.

مبلغ تصریح کرد: در از بین رفتن اعتماد عمومی تا حد زیادی مسؤولان مقصر هستند و انتظار می رود در فرصت باقی مانده اقدام به رفع کاستی ها و نواقص کنند تا اعتماد به جامعه بازگردد و شاهد فضای با نشاط و باامیدی باشیم.

وی همچنین تأکید کرد: فضای انتخابات باید به گونه ای باشد که نامزدهایی از همه جریان های سیاسی به رقابت با یک دیگر بپردازند و شرایط برابری برای جناح ها فراهم شود. تا به این ترتیب مردم در انتخاب گزینه مورد نظر دست شان باز باشد و فرصت تصمیم گیری و انتخاب داشته باشند.