کد خبر : 252002 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ شهريور - 23:05
کلید به حداقل رساندن خطرات سلامتی مرتبط با افزایش سن منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان امیدوارند با توسعه روش های درمانی که CD47 (پروتئینی غشایی است که در انسان توسط ژن ساخته می شود) را هدف قرار می دهند، تأثیر این مسائل بهداشتی بر افراد مسن و سیستم های بهداشتی در سطح جهان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

در دوران پیری، برخی از مهم ترین عملکردهای بدن مانند تشکیل عروق خونی جدید، جریان خون و متابولیسم بدتر می شود.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشیار "ناتاشا راجرز" کشف کرده اند که قطع عملکرد CD47 در عملکرد پیری می تواند این اختلالات را کند یا متوقف کند.

دانشیار "راجرز" رهبر گروه تحقیقاتی می گوید این گروه نقش CD47 در پیری را در دو مدل انسانی و حیوانی بررسی کرده است.

ما شناسایی کرده ایم که با افزایش سن، سطح CD47 در رگ های خونی ما افزایش می یابد. در رابطه با این موضوع همچنین کاهش فاکتورهای رونویسی در عروق را کاهش می دهیم. این عوامل به سلول ها تقسیم می شوند تا سلول های بیشتری ایجاد کنند و سلول را ادامه می دهد.

دانشیار "راجرز" می گوید: ما فکر می کردیم که کاهش عملکرد CD47  چه تاثیری بر عملکرد عروقی و متابولیکی در سنین پیری خواهد داشت.

محققان در موش های مسن تر  مشاهده کردند که سلول های "اندوتلیال" که پوشش داخلی عروق را تشکیل می دهند، علائم خستگی را نشان می دهند.

با این حال هنگامی که سلول های مشابه از CD47 عاری بودند، علائمی از این زوال نشان ندادند.

دکتر " قیمیر" می گوید: ما همچنین شریان افراد مسن را با یک آنتی بادی مسدود کننده CD47 درمان کردیم و همین تأثیرات را مشاهده کردیم.

این مطالعه نشان می دهد که CD47 در طی پیری افزایش می یابد و اختلال عملکرد عروق و تعادل متابولیک را تسهیل می کند. اگر در طول پیری اجازه فعالیت این پروتئین داده نشود، بسیاری از این موارد بهداشتی می توانند به حداقل برسند.

دانشیار "راجرز" می گوید: "با توجه به این که جمعیت مسن در حال حاضر در بالاترین سطح خود در تاریخ بشر است و انتظار می رود در سال های آینده افزایش یابد، کاهش خطرات بهداشتی برای اعضای جامعه مسن هرگز حیاتی نبوده است. یافته های ما نشان می دهد که یک درمان برای هدف CD47 می تواند برخی از این اختلالات جدی مرتبط با افزایش سن را به حداقل برساند.

دکتر "قیمیر" می گوید: به عنوان گام بعدی، ما قصد داریم عواقب افزایش CD47 در متابولیسم انسان را مطالعه کنیم و امیدواریم که بتوانیم اثرات CD47 را در دیابت کشف کنیم.

 

سه شنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۵ شهریور ۱۳۹۹)