کد خبر : 252003 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ شهريور - 23:40
10 دقیقه ماساژ طی روز به مقابله با استرس کمک می کند منبع: newsweek/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- تحقیقات انجام شده توسط روان شناسان در دانشگاه "کنستانتس" میزان بالاتری از آرامش روانی و فیزیولوژیکی را در افراد پس از تنها 10 دقیقه ماساژ نشان داده است.

درمان های کوتاه مدت همچون ماساژ با تقویت موتور اصلی بدن برای آرامش و تأثیرگذاری بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) می توانند استرس را در سطح روان شناختی و فیزیولوژیکی به شدت کاهش دهند.

استرس پیامدهای منفی برای سلامتی و بیماری دارد. با این حال، بدن ما دارای یک سیستم احیا کننده داخلی یعنی سیستم عصبی پاراسمپاتیک برای دفع استرس در زمان تهدید است.

بنابراین شروع یک پاسخ آرامش برای محافظت از سلامتی و بازیابی تعادل در بدن ما کلیدی است. از ماساژ برای بهبود آرامش استفاده شده است، اما هنوز هیچ رویه سیستماتیک برای تأیید قوی اثر آن بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک و این که آیا این می تواند به عنوان توانبخشی برای بیماران مبتلا به بیماری مرتبط با استرس استفاده شود وجود ندارد.

این مطالعه نشان می دهد که ماساژ یک مداخله آسان است که می تواند موتور اصلی بدن را برای آرامش تقویت کند و همچنین منجر به کاهش استرس ذهنی قابل درک شود.

این کشف که ماساژ در سطح روان شناسی و فیزیولوژی از طریق سیستم عصبی پاراسمپاتیک مؤثر است، راه را برای مطالعات آینده در مورد درک نقش آرامش بر استرس هموار می کند.

"جنس پروسنر" رئیس آزمایشگاه مغز و اعصاب و استاد در مرکز مطالعه پیشرفته رفتار جمعی در این زمینه می گوید: روش های درمانی آرامش بخش نویدبخش یک روش جامع برای درمان استرس است، اما ارزیابی علمی و منظم تری از این روش ها لازم است.

محققان گروه روان شناسی در کنستانز یک روش استاندارد برای آزمایش این که آیا تحریک لمسی می تواند آرامش روحی و جسمی را بهبود بخشد، ایجاد کردند.

آن ها برای آزمایش دو ماساژ 10 دقیقه ای مختلف را روی افراد در انسان انجام دادند؛ ماساژ سر و گردن برای تحریک فعال سیستم عصبی پاراسمپاتیک با اعمال فشار متوسط ​​بر عصب واگ که بزرگترین عصبی است که به سیستم عصبی پاراسمپاتیک می رود، طراحی شده است. سپس ماساژ گردن و شانه با حرکات ضربات نرم طراحی شد تا بررسی کنند تا چه اندازه می تواند آرامش داشته باشد.

این آرام سازی فیزیولوژیکی با نظارت بر ضربان قلب شرکت کنندگان و اندازه گیری تنوع ضربان قلب (HRV) انجام شد که نشان می دهد سیستم عصبی پاراسمپاتیک چگونه انعطاف پذیر است و می تواند به تغییرات محیط پاسخ دهد. هر چه تنوع ضربان قلب بالاتر باشد، بدن آرام تر است.

 

سه شنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۵ شهریور ۱۳۹۹)