کد خبر : 252004 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور - 00:48
پارکینسون، نتیجه کمبود نوعی پروتئین است منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- در تلاش تحقیقاتی هفت ساله یک تیم بین المللی از دانشمندان علت برخی اشکال ژنتیکی بیماری پارکینسون را روشن کرده و درمان های دارویی بالقوه را شناسایی کرده اند.

این تیم تحقیق به سرپرستی پروفسور "رجکو کروگر" از دانشگاه لوکزامبورگ، کشت های سلول بیمار را در آزمایشگاه آزمایش کرد. قبل از استفاده آن ها برای معالجه بیماران، ترکیب جدید مواد موثره ای که شناسایی کرده اند باید تحت آزمایشات بالینی قرار بگیرند.

پروتئینی به نام DJ-1 نقش مهمی در عملکرد سلول های عصبی دارد. اگر بدن قادر به تولید مقدار زیادی DJ-1 نباشد، سلول های عصبی مهم می میرند.

نتیجه این امر، شروع بیماری های تخریب عصبی مانند پارکینسون است. اگر نقشه های ژنتیکی یا فرآیندهای تولیدی که رمزگذاری می کنند، تولید پروتئین های مهمی مانند DJ-1 را مختل کرده یا به طور دائم متوقف کند.

اکنون، پروفسور "رجکو کروگر" موفق شده است برای اولین بار اهمیت خطایی را در فرآیند تولید که به عنوان "splicing" در ایجاد نوعی از بیماری پارکینسون شناخته می شود، شناسایی کند.

"کروگر" توضیح می دهد: در بیماران مبتلا به پارکینسون یک ابزار ضروری برای جمع آوری پروتئین DJ-1 نمی تواند به درستی متصل شود که از نظر علمی به آن "پرش اگزون" می گویند.

در نتیجه این نقص، پروتئین DJ-1 به هیچ وجه ساخته نمی شود.

دکتر "ابراهیم بوساد" دانشمند LCSB می گوید: این بینش اساساً دیدگاه ما را درباره دلایل بیماری تغییر می دهد و امکانات کاملا جدیدی را برای درمان فراهم می کند.

"بوساد" تأکید می کند: ما فقط به لطف سلول های پوستی بیماران توانستیم این درک جدید را به دست آوریم.

مطالعه "پارکینسون لوکزامبورگ" شامل یک گروه 800 نفره از بیماران پارکینسون و 800 نفر از افراد سالم تحت کنترل است.

محققان در لوکزامبورگ به لطف اهدای سلول های پوستی گرفته شده توسط بیوپسی های کوچک توانستند این سلول ها را مجدداً برنامه ریزی کنند تا در شرایط آزمایشگاهی به سلول های عصبی تبدیل شوند.

این سلول های عصبی شباهت زیادی به سلول های عصبی در مناطق آسیب دیده مغز اهدا کننده دارند و می توانند برای تجزیه و تحلیل و آزمایش در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گیرند.

از آن جا که به دلایل بهداشتی و اخلاقی نمی توان مستقیماً نورون را از مغز بیماران گرفت، برنامه ریزی مجدد تنها راه بررسی ویژگی های بالینی نورون های بیمار در شرایط آزمایشگاهی است.

در اصطلاحات علمی، این مدل مبتنی بر بیمار در شرایط آزمایشگاهی نامیده می شود و گام مهمی در پزشکی شخصی است. با استفاده از این روش، پروفسور تیم کروگر توانستند علت شکل ژنتیکی بیماری پارکینسون را که در آن ژن PARK7 جهش یافته است، شناسایی کنند.

 

سه شنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۵ شهریور ۱۳۹۹)