کد خبر : 252034 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور - 19:40
معاون سابق وزارت صنعت در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: سرگردانی قیمت ها به دنبال التهابات ارزی داستان تکراری نوسانات نرخ ارز در ایران، گویا قصد ندارد تمام شود و به سریال دنباله داری تبدیل شده است که از یک سو هشدارهای تحلیلگران و کارشناسان را به دنبال داشته و از دیگر سو نیز با انتقادات مردم، همراه بوده است. التهابات ارزی تأثیر غیرمستقیمی بر اقتصاد خانوارها داشته و گرانی هایی را ایجاد کرده است که سفره های مردم را خالی تر از قبل کرده است. متأسفانه در شرایط کنونی به جای این که شاهد سیاست هایی در راستای کنترل قیمت ها باشیم، نظاره گر بی تدبیری ها در اداره امور اقتصادی کشور هستیم که نگرانی های بسیاری از جهت جهش قیمت ها ایجاد کرده است. اگر مسؤولان همت کنند و با اراده ای قوی و با انگیزه به حوزه ارزی ورود یابند و مانع افزایش قیمت ها شوند شاهد این خواهیم بود که قیمت ها نیز در سایر بخش ها متعادل و مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.

نوآوران آنلاین- در همین خصوص به گفت و گو با محمود دودانگه، معاون سابق وزارت صنعت پرداختیم که از نظر می گذرد.

دودانگه طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران با بیان این که نرخ ارز طی روزهای اخیر به شدت افزایش یافت، گفت: بالا بودن قیمت دلار موجب شد تا در بسیاری از بخش ها با جهش قیمت ها مواجه باشیم و نتوانیم بازار را کنترل کنیم. همین وضعیت نهایتاً منجر به گرانی شدید شد و مردم دچار مشکلات اقتصادی شدند.

وی افزود: تورم تا حدزیادی نتیجه بروز مشکلاتی هم چون نوسانات نرخ ارز است و عدم توجه مسؤولان به این موضوع موجب می شود مشکلات بسیاری ایجاد شود. باید نظارت ها قوی تر شود تا بازار به حالت تعادل بازگردد.

معاون سابق وزارت صنعت بالا بودن نرخ ارز را شوک بزرگی به اقتصاد دانست و گفت: اقتصاد ایران از سوء مدیریت رنج می برد و دلالان نیز با نقش آفرینی تا حد زیادی در بروز مشکلات مؤثر بوده اند، اما در حال حاضر اتفاقات تلخ حوزه ارزی موجب شده تا دلار مجدد رشد یابد و زندگی و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار دهد. این در حالی است که اگر نرخ ارز در محدوده مشخصی در کشور ما قرار داشت، تا این سطح شاهد بروز مشکلات نبودیم.

دودانگه با بیان این که قیمت ارز تابعی از میزان عرضه و تقاضای آن است، اظهار داشت: در شرایطی که کشور از طریق فروش نفت و یا صادرات سایر محصولات غیرنفتی قادر به ارزآوری و کسب درآمد است می توان انتظار داشت که عرضه ارز تا حدی با نیازهای بازار تناسب داشته باشد، اما در شرایط کنونی که همه واقف به اعمال تحریم ها علیه کشورمان هستیم و امکان فروش نفت به صفر رسیده است و هیچ کشوری خریدار نفت ایران نیست، قاعدتاً درآمدهای ارزی نیز کاهش می یابد و با افت منابع ارزی در کشور مواجه خواهیم شد. این در حالی است که میزان نیاز داخلی به ارز هم چنان بالاست و بسیاری از تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای ساخت محصولات شان نیاز به ارز برای واردات دارند. در چنین شرایطی میزان تقاضا برای ارز بالا و میزان عرضه دلار پایین خواهد بود و نهایتاً این عدم تناسب به افزایش نرخ ارز دامن می زند و تلاطماتی را ایجاد می کند که تدثیرات منفی بر اقتصاد خواهند داشت.

وی هم چنین به کسری بودجه اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی شاهد کسری بودجه هستیم و در بسیاری از بخش ها هزینه ها با درآمدها همخوانی ندارد. علت بروز اصلی این اتفاق را باید کاهش درآمدهای کشور با توجه به افت صادرات بدانیم. در این وضعیت، قطعاً افزایش نرخ ارز نیز بر شدت مشکلات اقتصادی می افزاید و خود عامل بروز مسائلی می شود که رفع آن ها و تبعاتش دشوار خواهد بود.

معاون سابق وزارت صنعت درخصوص افزایش تقاضا برای خرید ارز گفت: در شرایط کنونی تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه موردنیازشان چاره ای جز واردات و پرداخت ارز ندارند و باید اقدام به تأمین ارز موردنیازشان کنند، اما عامه مردم که نیاز چندانی به دلار ندارند چرا صف های خرید ارز را پر می کنند. این اقدام موجب می شود تقاضا به طور غیرمنتظره ای افزایش یابد و منابع ارزی محدود کشور قادر به پاسخگویی به این نیاز گسترده نباشد و نهایتاً در بازار التهاب ایجاد می شود و دود این اتفاقات به چشم مردم می رود. به این ترتیب باید توصیه کرد که افرادی که نیاز مبرمی به ارز ندارند اقدام به خرید نکنند و اجازه دهند بازار سیر طبیعی و عادی خود را با توجه به شرایط حساس موجود طی کند. در غیر این صورت اگر تقاضای کاذب هم چنان بالا باشد باید منتظر قیمت های نجومی در بازار ارز باشیم.