کد خبر : 252037 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ شهريور - 02:01
شناسایی نقش آسیب زننده سلول های ایمنی در عفونت مغز منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک مطالعه جدید به شرح جزئیات نقش آسیب رساننده سیستم ایمنی بدن در یک بیماری شدید مغزی که معمولاً ناشی از ویروس زخم سرد است، می پردازد.

محققان نوع خاصی از سلول های ایمنی را شناسایی کرده اند که باعث التهاب مغزی در انسفالیت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) می شود. آن ها هم چنین پروتئین سیگنالینگ را که این سلول ایمنی را از جریان خون به مغز فرا می خواند، تعیین کرده اند.

این یافته ها در Cell Reports منتشر شده است و می تواند به توسعه درمان های هدفمند برای عفونت مغز که شایع ترین علت انسفالیت ویروسی در سراسر جهان است کمک کند.

انسفالیت HSV به سرعت کنترل می شود و علی رغم درمان سریع داروهای ضد ویروسی، بسیاری از بیماران از دنیا می روند و اکثر بازماندگان به دلیل التهاب و آسیب ناشی از ویروس به سلول های ایمنی که به مغز دسترسی پیدا کرده و سد خونی ـ مغزی را از بین می برند، دچار آسیب مغزی می شوند.

دکتر "بندیکت مایکل" استاد دانشگاه لیورپول می گوید: تعیین نقش سلول های ایمنی خاص و عواملی که به آن ها اجازه می دهد از سد محافظ مغز خون مغزی عبور کنند، برای ایجاد درمان های ایمنی هدفمند بسیار مهم است.

محققان با استفاده از مدل موش نشان دادند که نوتروفیل ها (نوعی سلول ایمنی) سد مغز خون را نفوذپذیرتر کرده و به آسیب مغزی مرتبط با انسفالیت HSV کمک می کنند. آن ها هم چنین دریافتند که این نوتروفیل ها برای کنترل ویروس مورد نیاز نیستند.

در همین حال، مشخص شد که سلول های ایمنی مونوسیت نقشی محافظتی دارند و برای کنترل ویروس و جلوگیری از آسیب مغزی مورد نیاز هستند.

محققان هم چنین پروتئین سیگنالینگ دقیق به نام CXCL1 را شناسایی کردند که باعث مهاجرت این نوتروفیل های آسیب رسان به مغز طی عفونت HSV شد.

یافته ها پروتئین CXCL1 را به عنوان هدفی جذاب برای درمان های جدید تبدیل می کند که می تواند هجوم آسیب رساندن به گلبول های سفید خون را بدون محدود کردن نقش سلول های محافظ ، متوقف کند.

دکتر "مایکل" گفت: در حال حاضر هیچ درمان مجاز برای تورم شدید مغز وجود ندارد که علی رغم درمان ضد ویروسی در انسفالیت HSV رخ می دهد. گاهی اوقات استروئید تجویز می شود، اما چون سیستم ایمنی را به روش بسیار گسترده ای سرکوب می کنند، خطر کنترل نشده عفونت ویروسی وجود دارد.

یک نیاز فوری به درمان هدفمند وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سلول های ایمنی به مغز بدون محدود کردن سلول های ایمنی مورد نیاز برای کنترل ویروس می شود.

 

چهارشنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۶ شهریور ۱۳۹۹)