کد خبر : 252148 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ شهريور - 18:43
عدم ساماندهی اقتصاد به معنای اخلال در معیشت خانوارهاست آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- بازارهای اقتصادی ایران این روزها حال و روز خوشی ندارند و هم چون شرایط کلی اقتصاد بی ثبات هستند.

این ناآرامی از بازارها به زندگی مردم نیز کشیده شده است و مظاهر آن را می توان در جیب های خالی مردم دید.

متأسفانه اقتصاد داخلی ما از چند سو در حال آسیب دیدن است. تحریم هایی که در زمینه فروش نفت اعمال شده موجب شده تا حد زیادی از درآمدهای نفتی کشور حذف شود و دچار کسری بودجه شویم.

بودجه نویسی در کشور ما همواره به گونه ای بوده است که اتکای زیادی به درآمدهای نفتی داشته ایم و در شرایط کنونی، عدم صادرات نفت به کاهش ارزآوری منجر شده است.

علاوه بر این شرایطی که کرونا رقم زده است نیز موجب شده تا رکود به همه زمینه ها به ویژه اقتصادی آسیب های جبران ناپذیری وارد کند و تا مدت ها باید برای رفع آن ها تلاش کنیم.

از دیگر سو در داخل کشورمان نیز مدیران نمی توانند به خوبی از عهده اداره امور اقتصادی برآیند و نتیجه این می شود که شرایط نامطلوبی ایجاد می شود و مردم دچار مشکل می شوند. با توجه به تأثیرات بسیار بالای طرح ها و تصمیم گیری های اقتصادی می توان گفت عدم ساماندهی اقتصاد فقط به نبود اقتصادی قوی ختم نمی شود و به معنای ایجاد اخلال در زندگی اقتصادی خانوارهاست.

اکنون در شرایط بسیار حساسی قرار داریم و باید مشکلات اقتصادی مردم به حداقل ممکن برسد. ادامه شرایط ناپایدار کنونی، وضعیت اسفباری را برای خانواده ها ایجاد می کند.

در شرایط فعلی باید دولتمردان سازوکارهایی برای خروج از بحران اقتصادی کنونی بیاندیشند. به نظر می رسد خروج از رکود تا حد زیادی در این زمینه راهگشا خواهد بود که این امر نیز مستلزم تزریق سرمایه به بخش های مختلف است.

در حال حاضر بهترین منبع برای تزریق سرمایه به بخش های مهم، نقدینگی نسبتا بالایی است که شاهدش هستیم.

مسؤولان می توانند این سرمایه را در بخش های مولد و سودآور که تأمین کننده سود برای سرمایه گذاران و همچنین برای کشور است، وارد کنند و شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

به این ترتیب مردم دیگر برای حفظ سرمایه شان از این شاخه به آن شاخه نمی پرند و بازارهای مختلف را با ورود غیرمنطقی شان دچار مشکل نمی کنند و نهایتا شاهد حاکم شدن آرامش و ثبات در بخش های مختلف خواهیم بود.