کد خبر : 252188 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱ مهر - 12:07
مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران تاکید کرد؛ تعهد و کیفیت دو اصل مهم در فروشگاه های زنجیره ای یکی زیر یکی رو. نغمه خوش آهنگی که روزگاری طنین دلنوازی بود که از کوچه پس کوچه های برخی شهرهای این مرز و بوم به گوش می رسید. مورخان قدمت این هنر اصیل ایرانی را به دوران هخامنشی نسبت می دهند. هنری که در دوران صفویه به اوج می رسد و در دوران قاجاریه به علت شرایط بد اقتصادی دچار افول می شود. بعد ها با پیشرفت علم و ترویج فرهنگ قالی بافی و بازشدن درهای جهانی به روی فرش ایرانی، ایران به یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش در جهان تبدیل می شود. در همین رابطه شرکت سهامی فرش ایران با هدف قطع دست بیگانگان از هنر صنعت فرش ایران تاسیس می شود. بعدها با ورود به عرصه خرده فروشی با تاسیس فروشگاه های زنجیره ای با برند فرش ایران نسبت به فروش محصولات خود اقدام می‌کند به این ترتیب فصل جدیدی برای فرش ایرانی باز می شود. از آن زمان 70 سال می گذرد و حفظ اصالت با تکیه بر اصل کیفیت اصل مهم در تهیه فرش است. در همین رابطه خبرنگار ما به گفت و گو با آقای محمدپناه مدیرعامل یکی از قدیمترین فروشگاه های زنجیره ای کشور نشست که در ادامه می خوانید.

نوآوران آنلاین- شرکت سهامی فرش ایران  با چه هدفی و از چه سالی، با چه تعداد پرسنل  شروع بکار کرده و در حال حاضر با چه تعداد پرسنل فعالیت می‌کند؟( بصورت مختصر)

شرکت سهامی فرش ایران در سال 1314 با هدف قطع دست بیگانگان از صنعت فرش ایران تاسیس و در زمینه ترویج تولید، بازرگانی و تصدی گری در امر فرش دستباف فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت  طی 85 سال فعالیت در عرصه فرش دستباف همواره بر حفظ اصالت با تکیه بر اصل کیفیت تاکید کرده است.  در حال حاضر  200 نفر بصورت مستقیم و حدود 400 نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت می کند. لازم به ذکر است که بافت بزرگترین فرش جهان به مساحت 6000 متر مربع با ثبت در کتاب رکوردهای گینس از افتخارات این شرکت است.

با توجه به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و با توجه به تولیدکننده بودن شما، برنامهایتان برای تحقق این شعار چیست؟

 

سیاست‌های کلی شرکت از سال 96 تا کنون بر حمایت از صنعت فرش دستباف ایران و ارتقاء جایگاه شرکت سهامی فرش ایران در تولید فرش با کیفیت اعلا و فاخر بنا شده است. در سال گذشته با تمام ظرفیت در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری که حمایت از تولید ملی بود تولید خود را تا 50درصد افزایش دادیم.

امسال نیز هدف گذاری ما افزایش تولید 50 درصدی نسبت به سال 98 است همچنین تولید محصولات باکیفیت‌ و نوآوری بیشتر است که با تمام توان در مسیر تحقق آن گام بر می داریم. بیان این نکته خالی از لطف نیست که ما با تمرکز بر فعالیت در مناطق مرزی و محروم نه تنها گام در مسیر تحقق جهش تولید برمی داریم بلکه به امر اشتغالزایی در مناطق محروم و مرزی از جمله استانهای خراسان، سیستان و بلوچستان و ایلام نیز همت گماشته‌ایم. البته شیوع ویروس منحوس کرونا کسب و کار ما رانیز همانند دیگر اصناف تحت تاثیر قرار داد و باعث شد وقفه ای در تولید ایجاد گردد که با مدیریت به موقع به این مشکل فائق آمدیم و با بهره گیری از تمام توان و ظرفیت برای تحقق هدف گذاری تلاش می‌کنیم.

 

گستره فعالیت شما در کشور چه تعداد است و چه برنامه توسعه ای دارید؟

  شرکت سهامی فرش ایران در دو حوزه تولید و فروش فرش دستباف فعالیت می کند. در همین رابطه در حال حاضر 21 شعبه تولیدی و 13 شعبه فروشگاهی در شهرهای تهران، کرمان، مشهد، اصفهان، تبریز، همدان، بیرجند، و سایر مراکز استانها فعال هستند. در برنامه توسعه ای ما احداث و راه اندازی سه شعبه فروشگاهی تا پایان سال پیش بینی شده است و در سالهای آینده نیز توسعه شعب متناسب با تولیدات در سطح کشور  هدف گذاری شده است.

تلاش ما بر آن است تا محصولات را ضمن حفظ اصالتهای فرش و تلفیقی از مدرنیته و سنت متناسب با سلیقه مشتریان، قدرت خرید و بصورت متنوع تولید کنیم که هموطنان با قدرت خریدهای متفاوت  قادر به استفاده از محصولات ما باشند.

از نگاه یک کارشناس صنعت خرده فروشی، بفرمایید  که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در عرصه  فرش چه مزیت‌های برای کشور و  مصرف کننده دارد  و عرضه در اين نوع سيستم فروش چه كمكي به مشتریان مي‌كند؟

از زمان ورود ما به عرصه خرده فروشی 70 سال می گذرد. در تمام این مدت تلاش کردیم تا با ارائه فرش های دستباف با طرح و رنگ زیبا و اصیل ایرانی، کیفیت عالی  و قیمت مناسب این هنرصنعت اصیل ایرانی  جای خود را بیشتر در منازل هموطنان باز کند و  سهمی بیشتر از بازارهای جهانی را بدست آوریم.  عرضه این هنر در فروشگاه های زنجیره ای از مزیت های فراوانی برخوردار است . همانگونه که مستحضرید در بحث صنایع دستی اصالت طرح، کیفیت مواد بکار رفته و کیفیت بافت بسیار مهم است و از آنجایی که ما صفر تا صد تولید یک فرش دستباف را در اختیار داریم این  اطمینان را به مشتری می دهیم که محصولات ما در تمامی شعب فروشگاه های زنجیره ای  فرش ایران از کیفیت بالا برخوردار است و توسط هنرمندان سرشناس این مرز و بوم بافته می شود و اصالت آن مورد تایید کارشناسان خبره فرش است. ضمن اینکه رابطه ما با مشتری بعد از فروش نیز ادامه پیدا می کند و اگر فرش هرگونه عیب یا ایرادی در زمان مصرف پیدا کند، خدمات پس از فروش ارائه می دهیم. همچنین به دلیل ارتباطی که با مشتریان در سراسر کشور داریم سلیقه و نیاز مشتری را دریافت و متناسب با آن نسبت به تولید محصول اقدام می کنیم. یکی دیگر از مزیت های عرضه کالا در فروشگاه های زنجیره ای برای مصرف کننده برخورداری از تخفیفات و یا جشنواره ها است و به این ترتیب امکان خرید برای  افراد مختلف با قدرت مالی متفاوت بوجود می آید. از سوی دیگر  تسهیلات خرید غیر نقدی را برای هموطنانی که توان پرداخت نقدی ندارند را فراهم کردیم.

تخفیفات در نوع فعالیت شما چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه تخفیفات در فعالیت های مختلف براساس فاکتورهای متفاوت انجام می شود.در همین رابطه در شرکت سهامی فرش ایران ما بعد از اتمام بافت فرش و آماده شدن برای عرضه در سطح فروش، ابتدا توسط یک هیات که متشکل از چندین کارشناس در حوزه فرش هستند براساس پارامترهای از قبیل طرح، کیفیت بافت، زیبایی و ایرادات احتمالی در بافت قیمت فرش را ارزیابی می کنند  و سپس با لحاظ قیمت تمام شده درصدی بابت تخفیف از سود شرکت درنظر گرفته و اعمال می شود تولید کننده بودن، با اختیار داشتن فرایند تولید از ابتدا تا انتها شرایطی را برای ما فراهم آورده تا امکان لحاظ تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای  شرکت فرش ایران میسر شود. ضمن اینکه در شرکت سهامی فرش ایران تخفیف به دو صورت به مشتریان ارائه می شود. در نوع اول همواره درصد تخفیفی در طول سال برای محصولات درنظر گرفته شده است  و در نوع دوم تخفیفات ویژه ای در ایام جشنواره ها اعمال کرده ایم. برای مثال همزمان با سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) تسهیلاتی برای زوج‌های که از سال 97 ازدواج کرده اند در نظر گرفتیم که بدون پیش پرداخت و به صورت تمام قسطی نسبت به خرید از محصولات ما اقدام کنند.

ایجاد اشتغال پایدار یکی از کارکردها در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، پیش بینی شما از ایجاد شغل پایدار در رسته فرش دستباف در آینده چگونه است؟

فروشگاه های زنجیره ای به لحاظ نوع فعالیت در زمینه ایجاد شغل پایدار جزء کسب و کارهای هستند که همواره در بستر اشتغال حرفی برای گفتن دارند. قطعا فروشگاه های زنجیره ای  در رسته فرش دستباف نیز به واسطه ارتباط با مشاغل خانگی و مرتبط با این هنر صنعت برای کشورمان می تواند همواره بستری پایدار برای این مشاغل و فرش دستباف فراهم کند.

 

چه اقدامات بهداشتی پیشگیرانه‌ای در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برای کارکنان، کارخانه و محصولات تولیدی جهت جلب مشتری در این خصوص  انجام داده اید؟ توضیح بفرمایید.

بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا منحوس در کشور و اعلام دستورالعملهای پیشگیرانه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ما با جدیت نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی چه در بخش تولید و بافندگان و چه در بخش عرضه و فروشگاه های زنجیره ای اقدام کردیم. علاوه بر آن فرش دستباف به گونه ای است که پس از بافت توسط بافنده در جهت تکمیل فرایند آماده سازی،  عملیات شست وشوی روی آن صورت می گیرد. در سطح فروش نیز الزام استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای کارمندان فروشگاهی و الزام استفاده از ماسک و توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تشویق به ضدعفونی کردن دست با مواد ضدعفونی کننده  در سطح فروشگاه برای مشتریان جهت جلوگیری از انتشار این ویروس انجام می شود.

برای حفظ مشتریان وفادار چه تدابیری دارید و چه تلاشهای برای جلب مشتری انجام می‌دهید ؟

از اصولی که همواره در این شرکت بر آن تاکید می شود حفظ کیفیت و زیبایی در کنار اصالت و تولید مطابق با سلیقه مشتری است بنابراین هیچگاه از هیچکدام از موارد ذکر شده برای کسب سود کاسته نمی شود، مشتریانی که از جایگاه بالایی برای ما برخوردارند در همین راستا ارتباط ما با آنان پس از فروش نیز ادامه می یابد و در صورت بروز مشکلاتی که در اثر استفاده رخ داده باشد خدمات پس از فروش ارائه داده می شود. همچنین ما شرایطی را فراهم کردیم که امکان فروش فرشهای دسته دوم به قیمت مناسب را برای مشتریان فراهم کردیم. به این ترتیب که  در روزهای دوشنبه مزایده حضوری فرش های دست دوم برگزار می شود و هموطنان می توانند نسبت به فروش فرش مستعمل خود به قیمت مناسب اقدام کنند. همچنین با ارائه بروشورهای آموزشی در خصوص نگهداری فرش دستباف کمک به حفظ و نگهداری این محصول ایرانی می کنیم. مضافا اینکه تمامی فروشهای ویژه، خدمات ارائه شده، از طریق سایت، شبکه های مجازی و پیامک شرکت به اطلاع مشتریان رسانده می شود.