کد خبر : 252221 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲ مهر - 01:07
خواب مناسب، بهترین داروی رایگان است منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک تیم دانشمند در مورد این که چرا خواب برای سلامتی ما حیاتی است و چگونه مغز در طول خواب بهبود می یابد گزارش می دهند.

کمبود خواب طولانی مدت می تواند منجر به مشکلات شدید سلامتی در انسان و سایر حیوانات شود، اما چرا خواب برای سلامتی ما بسیار حیاتی است؟ تیمی از دانشمندان به این سؤال پاسخ داده و برای اولین بار نشان داده اند که در سن 2 و نیم سالگی یک تغییر چشمگیر در خواب رخ می دهد.

قبل از آن سن، مغز خیلی سریع رشد می کند. در هنگام خوابREM ، هنگام رؤیاهای واضح، مغز جوان مشغول ساختن و تقویت سیناپس ها یعنی ساختارهایی که نورون ها را به یک دیگر متصل می کنند و به آن ها امکان برقراری ارتباط را می دهند، است.

نویسنده ارشد مطالعه "جینا پو" استاد زیست شناسی تلفیقی و فیزیولوژیک UCLA که بیش از 30 سال تحقیق در مورد خواب را انجام داده است گفت: نوزادان را در هنگام خواب REM بیدار نکنید در هنگام خواب کارهای مهمی در مغز آن ها انجام می شود.

دانشمندان در مجله Science Advances گزارش دادند که هدف اصلی خواب از رشد مغز به سمت نگهداری و ترمیم مغز تغییر می کند. محققان می گویند: این انتقال مربوط به تغییر در رشد مغز است.

همه حیوانات به طور طبیعی در طی ساعات بیداری میزان آسیب عصبی عصبی را تجربه می کنند و بقایای حاصل از آن از جمله ژن ها و پروتئین های آسیب دیده در سلول های عصبی، می تواند جمع شده و باعث بیماری مغزی شود. خواب به ترمیم این آسیب و پاکسازی بقایا کمک می کند در واقع مغز ریختن مغز و بیرون بردن سطل زباله ای است که می تواند منجر به بیماری جدی شود.

"وان ساویج" در این خصوص گفت: من شوکه شدم که این تغییرات در مدت زمان کوتاهی چقدر عظیم است و این تغییر وقتی که ما خیلی جوان هستیم اتفاق می افتد. این انتقالی است که شبیه زمان انجماد آب به یخ می باشد.

تیم تحقیقاتی که شامل دانشمندانی با مهارت در علوم اعصاب، زیست شناسی، ریاضیات و آمار بود با استفاده از داده های بیش از 60 مطالعه خواب در مورد انسان و سایر پستانداران، جامع ترین تجزیه و تحلیل آماری از خواب را تا به امروز انجام داده است.

آن ها داده های مربوط به خواب را در طول رشد بررسی کردند از جمله کل زمان خواب، زمان خوابREM ، اندازه مغز و اندازه بدن و یک مدل ریاضی را برای توضیح چگونگی تغییر خواب با اندازه مغز و بدن ساخته و آزمایش کردند.

داده ها به طور قابل ملاحظه ای سازگار بود؛ همه گونه ها هنگامی که به معادل رشد انسانی حدود 2 و نیم سالگی رسیدند، کاهش چشمگیری در خواب REM تجربه کردند. کسری از زمان صرف شده در خواب REM  قبل و بعد از آن نقطه تقریباً یکسان بود، خواه محققان روی خرگوش، موش، خوک یا انسان مطالعه کردند.

دانشمندان دریافتند خواب REM با رشد اندازه مغز در طول رشد کاهش می یابد. در حالی که نوزادان تازه متولد شده حدود 50 درصد از زمان خواب خود را در خواب REM می گذرانند، این در 10 سالگی به 25 درصد می رسد و با افزایش سن همچنان کاهش می یابد. بزرگسالان بالای 50 سال تقریباً 15 درصد از وقت خود را در REM می خوابند.

خواب به اندازه غذا مهم است و این که چقدر خواب خوب با نیازهای سیستم عصبی ما مطابقت دارد، معجزه آساست.

کمبود خواب مزمن به مشکلات سلامتی طولانی مدت مانند زوال عقل و سایر اختلالات شناختی، دیابت و چاقی کمک می کند.

یک خواب خوب، داروی عالی و رایگان است. برای بیشتر بزرگسالان، هفت ساعت و نیم خواب منظم در شب امری عادی است. در حالی که کودکان به خواب بیشتری احتیاج دارند و نوزادان بسیار بیشتر و تقریباً دو برابر بزرگترها نیاز دارند. درصد زیادی از خواب REM در نوزادان کاملاً با میزان خواب REM مشاهده شده در پستانداران بالغ در طیف وسیعی از اندازه مغز و اندازه بدن در تضاد است. انسان های بزرگسال در طول یک شب خواب کامل پنج چرخه REM دارند و می توانند در هر چرخه چند خواب ببینند.

 

چهارشنبه ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲ مهر ۱۳۹۹)