کد خبر : 252245 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۴ مهر - 21:45
لمس والدین، پاسخ های درد در مغز نوزادان را کاهش می دهد منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- تحقيقات جديد تحت رهبري محققان دانشگاه UCL و دانشگاه يورك كانادا نشان دادند تماس پوست به پوست والدين با نوزادان تا چه حد مغز نوزاد تازه متولد شده را به سمتی هدایت می کند که در برابر يك ضربه پزشكي دردناك با کاهش درد مواجه شود.

دانشمندان در مجله اروپایی درد گزارش کردند که فعالیت مغز نوزادان تازه متولد شده در واکنش به درد هنگامی که والدین، آن ها را به واسطه لباس نگه داشته است، بیشتر از زمانی است که بدون لباس هستند.

دکتر "لورنزو فابریزی" متخصص علوم اعصاب، فیزیولوژی و فارماکولوژی (UCL) گفت: ما دریافتیم وقتی کودک توسط والدین خود در اثر تماس پوست با پوست نگه داشته می شود، فرآیند مغز در سطح بهتری نسبت به پاسخ به درد در مغز کودک است.

در این مطالعه 27 نوزاد 1 الی96 روزه متولد شده در بیمارستان های کالج دانشگاه لندن مورد بررسی قرار گرفتند. نوزادان یا توسط مادرشان پوست به پوست نگه داشته می شدند یا مادر آن ها را با لباس در آغوش می گرفت یا این که بر روی یک تخت دراز کشیده بودند.

"پروفسور ربکا پیلای ریدل" در این خصوص گفت: پاسخ ها کمی با تأخیر در صورت تماس پوستی با مادر آن ها کاهش می یابد که نشان می دهد لمس والدین بر پردازش سطح بالاتر مغز تأثیر می گذارد. ممکن است پاسخ ها یکسان باشد، اما نحوه مغز کودک در پردازش و واکنش به آن درد به تماس او با والدین بستگی دارد.

مغز نوزادانی که در تختخواب یا دستگاه باقی مانده اند نیز نسبت به آن چه در لباس نگه داشته می شود نسبت به درد واکنش کمتری نشان می دهند، اما محققان می گویند ممکن است به این دلیل باشد که نوزادان با برداشتن آن ها قبل از عمل اختلال ایجاد نکرده اند.

رفتار نوزادان بین گروه ها تفاوت معناداری نداشت.

مغز نوزادان تازه متولد شده از درجه انعطاف پذیری بالایی برخوردار است؛ به ویژه نوزادانی که نارس متولد می شوند و رشد آن ها بسیار به تعامل با والدین بستگی دارد.

 

شنبه ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۵ مهر ۱۳۹۹)