کد خبر : 252287 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۵ مهر - 16:41
وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: اقتصاد ایران؛ قربانی سیاستگذاری های غیر منسجم بر کسی پوشیده نیست که یکی از مؤلفه های بسیار مهم در برون رفت از مشکلات این است که بتوانیم پایه های اقتصاد را از تزلزل نجات دهیم. برای این منظور باید اقدامات جدی در راستای اصلاح زیرساخت ها صورت گیرد. اکنون اقتصاد کشور ما به شدت نیاز به انجام اصلاحات اساسی دارد. انجام این اصلاحات توسط مسؤولان باید صورت گیرد و به گونه ای باشد که مردم را از این وضعیت کنونی نجات دهد. مردم نیاز به آرامش دارند که این مهم نیز مستلزم داشتن وضعیت اقتصادی مناسب است. از این رو ضروری است که با تأمین مطالبات و انتظارات مردم تا حدی تلاش شود این آرامش برقرار شود.

نوآوران آنلاین- در همین خصوص به گفت و گو با علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات پرداختیم.

صوفی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران علت بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی و ناهنجاری ها را در نبود فضای معیشتی مناسب برای خانوارها عنوان کرد و گفت: این طور نیست که تصور کنیم مشکلات حوزه اجتماعی در نتیجه کاستی ها و نواقصی در این زمینه است. بسیاری از ناهنجاری ها و بزهکاری هایی که اکنون در سطح جامعه با آن مواجه هستیم ناشی از نبود شرایط رفاهی مناسب در کشور است. دزدی و قاچاق و ناهنجاری طبیعتاً زمانی افزایش می یابد که افراد بیکار قادر به تأمین نیازهای شان نباشند و نهایتاً وقتی موفق به یافتن شغل مناسب نمی شوند و راهی جز اعمال خلاف را نمی یابند. البته نمی توان گفت این اقدام صحیح است. ضمن تقبیح چنین رفتارهای ناهنجاری باید تأکید کرد فضای مناسبی در کشور ایجاد شود تا ناهنجاری ها به صفر برسند.

وی افزود: باید مسؤولان شرایط مناسبی برای زندگی مردم فراهم کنند. یکی از وظایف دولت ها این است که رفاه را برای مردم تأمین کنند. مردم ایران در دوره های مختلف در عمل نشان داده اند که پشتیبان مسؤولان است و باید از شرایط مناسبی برخوردار باشند نه این که در تهیه ابتدایی ترین نیازهای زندگی شان نیز دچار مشکل باشند.

وزیر تعاون دولت اصلاحات با بیان این که مهم ترین عامل بروز مشکلات اقتصادی، نبود سیاست های منسجم در کشور است، اظهار داشت: اقتصاد یکی از مهم ترین حوزه ها در هر کشوری است و در کشور ما بسیاری از مسؤولان از توجه به این زمینه مهم غافل هستند و اکنون نتیجه این شده است که مشکلات به قدری گسترش یافته اند و لاینحل شده اند که به کلاف سردرگمی تبدیل شده اند که خروج از این شرایط واقعا دشوار است. البته به این معنا نیست که رفع مشکلات اقتصادی غیر قابل تصور است، بلکه به این معناست که مستلزم همت و اراده همراه با انگیزه ای قوی است.

صوفی تأکید کرد: اگر قصد اصلی خروج از وضعیت بحرانی کنونی است طبیعتاً باید اقدامات عملی نیز در این راستا صورت گیرد و از شعار دوری گزینیم. سال هاست که شاهد شعارهای زیبا از مسؤولان هستیم، اما هیچ یک جامه عمل پوشانده نشده است. متأسفانه با انبوهی از وعده ها امروزه مواجه هستیم که اگر چند نمونه آن ها در اقتصاد ایران عملیاتی می شد اکنون تا این اندازه شاهد اتفاقات تلخ به ویژه در حوزه اقتصادی نبودیم.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه که اکنون علیه کشورمان اعمال شده است، عنوان کرد: در حال حاضر بهترین راه برای عبور از وضعیت سخت کنونی این است که مسؤولان و فعالان اقتصادی تا جایی که می توانند تلاش کنند تا تأثیر این تحریم ها را در داخل به حداقل ممکن برسانند که این امر مهم مستلزم رفع مسائل داخلی است.

وزیر تعاون دولت اصلاحات ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد داخلی ما با مشکلات بسیاری مواجه است. از آن جمله می توان به نبود فضای مناسب برای افزایش تولید اشاره کرد. در حال حاضر تولیدکنندگان با مشکلات مالی بسیاری مواجه اند که موجب شده نتوانند هم چون گذشته به فعالیت بپردازند. این در حالی است که چرخ های اقتصاد وقتی می چرخد که چراغ بخش تولید روشن و این بخش از حمایت های مالی برخوردار باشد. به ویژه در شرایط کنونی که کشور به دلیل تحریم ها از صادرات نفتی محروم است، بهترین راهکار این است که صادرات غیرنفتی را رونق دهیم که لازمه آن ایجاد شرایط مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است تا قدرت رقابت با سایر رقبای خود را داشته باشند. متأسفانه در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی مهجور واقع شده اند و قادر به رقابت با دیگر محصولات خارجی حتی در داخل کشورمان نیز نیستند و نمی توان این چنین امید به رونق صادرات داشت.