کد خبر : 252306 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۶ مهر - 12:48
کامبیزصبری:نمایشگاه مسخ نمایشگاه های پیشروی است نخستین نمایشگاه انفرادی "معصومه مهتدی" با عنوان "مسخ" از 21 شهریور تا 11 مهرماه در گالری باوان برپاست. دراین نمایشگاه معصومه مهتدی هنرمند مفهوم گرا که به هنرهای جدید و مفهومی گرایش دارد، پنج مجموعه ازآثارتعاملی خود را به نمایش گذاشته است.

نوآوران آنلاین- به گزارش روابط عمومی نمایشگاه مسخ؛ معصومه مهتدی درباره عنوان نمایشگاه مسخ گفت: واژه مسخ، خود مسخ گشته و پیش از آن که معنای ان به ذهن برسد یادآورکتاب کافکا است، همچنین مسخ یکی ازمهمترین موضوعاتی است که درعصر مدرن برای نشان دادن هویت تکه پاره انسان ها مورد توجه نویسندگان قرارگرفته است.به گفته این هنرمند؛ شخصیت اصلی این داستان ها دچارمسخ جسمی یا روحی می شود تا معنا ومحتوای مورد نظرنویسنده را به مخاطب منتقل کند؛ اما از آنجا که فکر می کنم محتوا درذهن مخاطب تغییرشکل می دهد و هرگزنویسنده مخاطبی مانند خودش برای فهم اثرش پیدا نمی کند، داستان ها را از منظر خود دوباره ارائه کرده‌ام.او افزود: دراین نمایشگاه تلاش کرده ام مفهوم مسخ را به شکل های مختلف نمایش بدهم پنج کتاب گاو، کرگدن، دل سگ،کوری و زمانی که یک اثر هنری بودم را دستمایه خلق آثارم قرار دادم.کتاب هایی که با تا زدن خلق شده اند؛ در واقع کتاب هایی هستند که به زبان غیرقراردادی اوریگامی نوشته شده اند و قابل خوانش نیستند و تغییر فرم را از شکلی به شکل دیگر را نمایش می دهند. در برخی از آنها زیر نویس هایی وجود دارد که در واقع بخش هایی از کتاب اصلی به انتخاب من هستند، به عنوان خواننده گویی متن جدیدی را به وجود آورده ام.مهتدی درباره شیوه کارش برای خلق آرتیست بوک هایی که با تا زدن شکل گرفته اند، گفت: ابتدا کتابها توسط صحاف در قطع و رنگ مورد نظر من ساخته می شوند. سپس مرحله به مرحله اوریگامی ها را می سازم وعکاسی می کنم. خط تا را نگه می دارم و فضاهای اطراف را برش می دهم. درنتیجه، کارم یک حجم تو خالی برش خورده می شود. نه یک حجم سه بعدی قابل لمس.این هنرمند مفهوم گرا همچنین درباره کتاب های بافتنی گفت: در کتاب های بافتنی، از یک کتاب جملات آن را نگاه داشتم و خطوط سفید ما بین جملات را از کتاب بیرون کشیدم در کتاب دیگر دقیقا برعکس کار کردم؛ یعنی جملات را بیرون کشیدم و خطوط سفید را نگاه داشتم، بعد شروع به بافتن دو کتاب در دل هم کردم. دراین مجموعه فرم داخلی صفحه ها برایم مهم بود و نمی خواستم شیوه بافتن کتاب ها به گونه ای باشد که دو صفحه شبیه به هم شوند در هرصفحه می خواستم به فرم جدیدی برسم.او ادامه داد: دراین مجموعه محتوا پیوسته به فرم نزدیک و نزدیکتر می شود، تا جایی که همان اندک کلمات قابل خوانش در کتابها حذف و فرم انها به صورت نقشه فرش بر روی کاغذ مخصوص این کار طراحی می شوند. و با تغییر زمینه محتوا مسخ می شود. دراثر تعاملی درآغاز کلمه بود، نقشه یکی از صفحه های کتاب بافته شده را در قالب فرش بافتم و در بخش دیگر ، تمام صفحات یکی از کتابهای اوریگامی را با فلز ساختم و در بالای آن نصب کردم درواقع دو کتاب با هم در یک اثر به شیوه ای جدید و مسخ شده حضور دارند.(کتاب بافته شده کوری و کتاب اوریگامی گاو در حجمی سه بعدی.) این اثر تعاملی در واقع به این موضوع اشاره دارد که شروع آفرینش به کلمات ربط دارد و با این که به نوعی از کتاب خارج شده ایم، اما بازهم با کلمات به داخل کتاب فرا خوانده شده ایم. این ایستالیش به نوعی مخاطب را به درون جهان کتاب فرا می خواند."زروان روحبخشان" منتقد هنرهای تجسمی درباره نمایشگاه مسخ گفت: نمایشگاه مسخ یکی از بهترین نمایشگاه هایی است که در یک سال اخیر دیدم و با توجه به علاقه ام به آرتیست بوک خیلی به سلیقه من نزدیک بود.او افزود: درسال های اخیر درنمایشگاه هایی که برپا می شود؛آرتیست بوک متعددی به نمایش درآمده، اما تا به امروز با نمایشگاهی انفرادی که این قدراز مدیوم کتاب استفاده کرده باشد، روبرو نشده بودم.این منتقد هنرهای تجسمی ادامه داد: درنمایشگاه مسخ؛ هنرمند ربط جالبی میان رج زدن خطوط وسطور کتاب ها با شکل گیری تار و پود فرش پیدا کرده بود و درنهایت نقشه برخی از صفحات بافته شده کتاب ها را در قالب نقشه فرش نیز ارائه داده بود.او افزود: کلمه ها در کتاب ها، تلاش می کنند تا مفهومی که مدنظر نویسنده است را بیان کنند، اما دراین مجموعه همه چیز کمک کرده بود تا مخاطب از دریافت معنای کتاب ها دور شود و درنقشه فرش ها، دریافت معنا واقعی کتاب برای مخاطب غیرممکن شده بود. تنها هنرمند با ارجاعی که پایین کار مثلا به صفحه 11 کتاب کوری داده است، به من مخاطب یادآور می شد؛ این اثر نقشه صفحه فلان کتاب است و من را ترغیب می کرد، بروم آن کتاب بافته شده را ورق بزنم و صفحه مدنظر را ببینم.روحبخشان ادامه داد:یکی از اتفاق های خوب این نمایشگاه؛ کتاب های بافته شده دو زبانه است.ترجمه فارسی کتاب درمتن اصلی کتاب بافته شده اند ودریافت معنای واقعی صفحات کتاب را غیرممکن کرده است.دراین نمایشگاه هنرمند، مخاطب را به شکل های مختلف مسخ روبرو کرده وارجاعات جالبی نیز داده است.روحبخشان گفت: این نمایشگاه من را به یاد هنرقطاعی وفرش انداخت: کتاب های که با تا زدن خلق شده اند؛ ازیک طرف برای من تداعی گرهنراوریگامی واز سوی دیگر یادآورهنرقطاعی بودند. در اوریگامی وقتی کاغذی تا می خورد درنهایت به یک فرم هندسی می رسد؛ اما درهنرقطاعی طرح ها از کاغذ اصلی برش می خورند وکاغذ برش خورده باقی می ماند؛ اتفاقی که در بخشی آثار این نمایشگاه شاهد آن هستیم.او درباره اینستالیشن درآغازکلمه بود گفت: به نظرم این اثرکار بسیارجالبی بود و توانمندی این هنرمند را برای بیان ایده هایش نشان می داد. اما به نظرم اگردر بالای اثریک آیینه کار گذاری می شد، مخاطب بهترمی توانست با برش های فلزروبرو شود.او درباره چیدمان زمانی که یک اثر هنری بودم، گفت: اتفاق خوشایندی که دراین اثر می افتد این است که مخاطب به شکل ملموس جزیی از اثرمی شود؛ زمانی که می خواهد سطرهای متن های این کتاب را که بر روی دیوار نقش بسته اند بخواند، سایه خودش مانعی برسر دریافت معنا می شود و به شکل دیگری دوباره مسخ دراین مجموعه اتفاق می افتد.او در پایان سخنانش گفت: یکی از مواردی که برای من یک نمایشگاه را جذاب می کند، تلاش هنرمند برای بیان ایده هایش است. دراین نمایشگاه با هنرمندی خستگی ناپذیرروبرو هستیم که ایده های متنوعی دارد و ایده هایش را به شکل ها و فرم های متعالی و متنوعی به نمایش گذاشته است.کامبیزصبری هم درسخنانی درباره نمایشگاه مسخ گفت:نمایشگاه مسخ یکی از نمایشگاه های پیشرو ایران در سال اخیراست و از ارزش های بصری بالایی نیز برخورداراست.این نمایشگاه و رویکرد هنرمند برای ازاستفاده هنرجدید، مخاطب را غافلگیر می کند.او افزود:مهتدی هنرمند سخت کوش و پر ایده ای است وکار او به این دلیل که برای بیان ایده شخصی اش زحمت زیادی کشیده بسیارارزشمند است. در سال های اخیر جای آثار بصری که تفکر درخلق و شکل گیری آن ها سهم بیشتری داشته باشد، کمرنگ شده بود.به گفته صبری؛ دراین نمایشگاه مهتدی به خوانش جدیدی از کتاب هایی که دست مایه کارش کرده رسیده و برای خلق آثارش هندسه به کمک او آمده.منیر فرمانفرما یکی از سرآمدانی است که در آثارش هندسه سهم بسزایی دارد. اگر به آثار هنرمندان مکتب سقاخانه نگاه کنیم درآثارآن ها نیز هندسه سهم بسزایی دارد.او درباره مجموعه نقشه فرش ها گفت:مهتدی هنرمندی مفهوم گراست و با این که نقشه فرش کشیده، اما به هیچ وجه کار او جنبه صنایع دستی و دکوراتیو پیدا نکرده و درآثارش بیش ازهرچیز به دنبال بیان مفاهیم بنیادی بوده است.به گفته صبری، یکی از درخشان ترین آثاراین نمایشگاه اینستالیشن "در آغاز کلمه بود"، است. در این اثرمهتدی تلاش کرده ایده هایش را با هندسه وهنر بافت در فضا گسترش بدهد و به مجسمه سازی نزدیک شده است.معصومه مهتدی متولد 1362 اصفهان و کارشناس نقاشی از دانشگاه آزاد و کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه الزهرا است. او تاکنون آثارش را در بیش از 20 نمایشگاه گروهی در ایران و اروپا به نمایش گذاشته و در جشنواره ها و رویدادهای تجسمی نیز توانسته به موفقیت های متعددی دست یابد. اودارنده طوبای یازدهمین جشنواره تجسمی فجردر بخش هنرهای جدید است. اوهمچنین تقدیرشده جشنواره دامون فر، برگزیده دومین جشنواره جایزه ویستا، برگزیده دوم اولین دوره جشنواره تجسمی نفس، برگزیده اول ششمین دوره هنرهای معاصر پرسبوک است.