کد خبر : 252320 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۶ مهر - 18:09
ضرورت روشن نگه داشتن چراغ کسب و کارها محمدرضا نجفی منش / عضو اتاق بازرگانی

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین بخش ها در هر اقتصادی بنگاه های اقتصادی کوچک و کسب و کارهای خصوصی است که در این بخش افرادی به عنوان نیروی انسانی شاغل هستند و به نحوی می توان گفت کارآفرینی صورت گرفته است.

برای ورود به عرصه رشد و پیشرفت باید به تقویت کسب و کارها بپردازیم، اما متأسفانه در کشور ما این اتفاق نمی افتد و برعکس شاهد روزگار بسیار سختی هستند و به سختی ادامه می دهند.

در شرایط کنونی روشن نگه داشتن چراغ کسب و کارها یکی از ضروری ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اما این چراغ چند وقتی است که نور و روشنایی قبل را ندارد و نمی توان امید داشت که به روزگار اوج و درخشش بازگردد.

فراگیری کرونا در سراسر دنیا اقتصاد را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. این اتفاق در ایران به مراتب به نحوی بدتر صورت گرفته است و علت آن را می توان ناکارآمدی مدیران دانست.

در چنین شرایطی که کسبه با رکود مواجه هستند باید مورد حمایت های مالی قرار گیرند، اما نه تنها این اتفاق نمی افتد، بلکه شاهد این هستیم که باید مشاغل مختلف، مبلغی را جهت مالیات پرداخت کنند.

در این شکی نیست که مالیات یکی از راه های درآمدزایی کشور است و باید همه در این زمینه خود را ملزم به پرداخت کنند، اما مشروط بر این که اولاً همه مالیات بپردازند و عده ای ثروتمند فرار نکنند و فقط برخی افراد ضعیف از نظر اقتصادی خود را مقید به پرداخت مالیات کنند؛ دوماً میزان مالیات مشاغل باید متناسب با درآمد آن ها تعیین شود نه این که مبلغ به قدری بالا باشد که نتوانند بپردازند.

طی ماه های اخیر اقتصاد ایران با بحرانی به نام کرونا مواجه شد که اجازه نداد کسب و کارها رونق بگیرند.

همه ساله در اسفند ماه بیشترین میزان درآمد را مشاغل آزاد کسب می کردند، اما در اسفند سال 98 کرونا سایه سنگینی بر میزان تقاضا برای خرید توسط مصرف کنندگان انداخت و نتوانستند هم چون سال های قبل فروش مناسبی داشته باشند.

در حال حاضر رکود بسیاری عمیقی کسب و کارها را گرفتار خود کرده است و باید شرایطی ایجاد شود تا کسبه بتوانند بقا یابند و به کسب و کارشان ادامه دهند.

در این راستا ساماندهی میزان مالیات هایی که باید بپردازند و متناسب کردن این رقم با میزان درآمدهای اصناف امری ضروری به نظر می رسد و باید در دستور کار قرار گیرد.