کد خبر : 252379 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر - 00:29
پیش بینی زوال عقل در بزرگسالی با تست خواب غیرتهاجمی منبع: هلث دی نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- زوال عقل همراه با افزایش سن برای افراد یک مشکل فزاینده است، اما اغلب تشخیص داده نمی شود.

اکنون محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) و مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess نشانگر زوال عقل را کشف و تأیید کرده اند که ممکن است به پزشکان کمک کند تا بیمارانی را که به این بیماری مبتلا هستند یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند، شناسایی کنند.

این تیم اخیراً شاخص "سن مغز از طریق الکتروانسفالوگرام خواب"    (BAI) را ایجاد کرده است، مدلی که به هوش مصنوعی و مجموعه زیادی از داده های خواب متکی است تا تفاوت بین سن تقویمی و سن بیولوژیکی مغز او را هنگام محاسبه از طریق اندازه گیری های الکتریکی با الکتروانسفالوگرام تخمین بزند.

"سن مغز از طریق الکتروانسفالوگرام خواب" (BAI) نشان دهنده انحراف از پیری طبیعی مغز است که می تواند وجود و شدت زوال عقل را منعکس کند.

این مدل تفاوت بین سن تقویمی و واقعی مغز فرد را در هنگام خواب محاسبه می کند تا نشانه ای از پیر شدن مغز فرد نسبت به حالت طبیعی را ارائه دهد. این پیشرفت مهمی است، زیرا قبل از این فقط اندازه گیری سن مغز با استفاده از تصویربرداری مغز با رزونانس مغناطیسی امکان پذیر بوده که بسیار گران تر است و تکرار آن آسان نیست و اندازه گیری آن در خانه غیرممکن است.

برای بررسی این که آیا مقادیر بالای BAI به دست آمده می تواند نشان دهنده زوال عقل باشد، محققان، آزمایش خواب را در 88 فرد مبتلا به زوال عقل، 44 نفر با اختلال شناختی خفیف، 1075 نفر با علائم شناختی اما بدون تشخیص اختلال و 2،336 نفر بدون زوال عقل محاسبه کردند.

با افزایش اختلال شناختی، مقادیر BAI در بین گروه ها افزایش یافت و بیماران مبتلا به زوال عقل حدود چهار سال از افراد بدون زوال عقل بالاتر بودند. مقادیر BAI نیز با نمرات عصبی روانپزشکی از ارزیابی های شناختی استاندارد انجام شده توسط پزشکان قبل یا بعد از مطالعه خواب ارتباط دارد.

در این خصوص دکتر "آلیس دی لام" گفت: ما انتظار داریم که روزی فرا برسد اندازه گیری BAI به یک بخش عادی از مراقبت های اولیه تبدیل شود.

 

چهارشنبه ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۹ مهر ۱۳۹۹)