کد خبر : 252677 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - 18:47
کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: نقش پررنگ دلالان در تاخت و تاز قیمت ها در بازار خودرو نوسانات ساعتی قیمت ها در بازار خودرو، نبود نظارت دقیق بر بازار و کاهش قدرت خرید مردم، عواملی هستند که طی هفته ها و ماه های اخیر منجر به مشوش شدن بازار خودرو شده اند. این بازار با توجه به این که تأمین کننده یکی از نیازهای مردم یعنی خودرو است، اکنون به آشفته بازاری تبدیل شده که رفع مشکلات آن از عهده مسؤولان خارج شده است؛ چرا که دلالان به قدری بر بازار مسلط شده اند که دیگر مسؤولان قادر به اداره اوضاع نیستند.

نوآوران آنلاین- نمی توان تحولات قیمتی این بازار را در چارچوب منطقی تلقی کرد و گفت با توجه به تورم موجود در اقتصاد، قیمت ها نیز در بازار خودرو افزایش یافته اند. مقایسه قیمتی میان خودرو و سایر تولیدات نشان از آن دارد که رقم افزایش قیمت ها در بازار خودرو بسیار بیشتر از سایر حوزه هاست و علت عدم مهار قیمت ها را می توان در مدیریت ناصحیح بازار جست.  

در همین خصوص به گفت و گو با امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو پرداختیم.

کاکایی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: بازار خودرو اخیراً به شدت شاهد رشد قیمت ها بوده است؛ این در حالی است که خودروساز در بسیاری از موارد اقدامی در جهت افزایش قیمت ها نمی کند، اما در بازار خودرو، دلالان و سودجویان تلاش بسیاری در راستای افزایش قیمت ها  می کنند و نهایتا نیز موفق به ایجاد اخلال در بازار می شوند.

وی افزود: طی سال های اخیر همزمان با کاهش نظارت بر بازارهای اقتصادی شاهد التهابات بسیاری بوده ایم که نتیجه آن در روند کلی اقتصاد زیان هایی را وارد می کند. سودجویان امروزه عرصه را برای کسب سود خود مهیا می بینند و با قیمتگذاری های غیرمعقول، بازار را دچار مشکل می کنند. چنین رفتارهایی آسیب های بسیاری بر اقتصاد به دنبال خواهد داشت؛ چرا که قیمت ها مداوم در حال افزایش هستند و ثبات قیمت در چنین شرایطی معنایی نخواهد داشت.

کاکایی با بیان این که اقتصاد ایران اکنون از بی نظمی و آشفتگی رنج می برد، گفت: اقتصاد ایران این روزها به شدت با مشکلاتی هم چون نبود ثبات دست و پنجه نرم می کند و این مشکلات تمام نمی شوند و همین طور تداوم خواهند یافت. درواقع باید گفت تا زمانی که بازارهای اقتصادی ایران تحت نظارت ناظران نباشند، تنش های قیمتی ایجاد خواهند شد و ادامه دار خواهند بود.

وی یکی از عوامل مهم در بروز چنین وضعیتی را نبود مدیرت منسجم و هم چنین عدم نظارت صحیح بر نحوه فعالان حوزه خودرو عنوان کرد و گفت: قیمت ها در حال حاضر در بازار خودرو واقعی نیستند و این امر بر همگان به خوبی روشن است که شاهد قیمت های غیر منطقی هستیم. نرخ ارز طی هفته های اخیر نوساناتی را تجربه کرد که بر همه بخش ها تأثیرات سوئی به دنبال داشت، اما در زمینه خودرو باید گفت اگر قرار است بالا رفتن نرخ دلار موجب گرانی خودرو شود باید این محصول از درب کارخانه گران شود نه این که قیمت های کارخانه ثابت باشد و قیمت هایی که دلالان در بازار تعیین می کنند یکباره چندین برابر جهش یابد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان این که اکنون شرایط بسیار سختی برای تولیدکنندگان فراهم شده است، تأکید کرد: طبیعتاً گرانی نرخ دلار بر نحوه تهیه مواد اولیه برای بخش های تولیدی و صنعتی تأثیرگذار خواهد بود و این امر بر قیمتگذاری محصولات در کارخانه مؤثر خواهد بود، اما این که قیمت کارخانه ای خودرو ثابت باشد و قیمت ها در بازار خودرو که هیچ نیازی به تهیه دلار در روند فروش خودرو نیست، افزایش یابند غیر طبیعی است. از این رو می توان به جرأت گفت قیمت ها در بازار خودرو غیرواقعی است و تحت تدثیر عواملی غیر دخیل در این حوزه، رشد یافته اند که در چنین شرایطی باید مسؤولان با در نظر داشتن شرایط بازارهای اقتصادی، وضعیت را کنترل کنند.

کاکایی با ابراز تأسف از این که قیمت ها در بازار خودرو از کنترل خارج شده است، مطرح کرد: متاسفانه به جایی رسیده ایم که نمی توانیم مانع از افزایش قیمت ها شویم. این وضعیت نامتعادل در همه بازارها وجود دارد و واسطه ها و دلالان نقش پررنگی در این رویه ایفا می کنند و هیچ بخشی نیز به مقابله با اقدامات آن ها که اقتصاد را در مسیر بحران قرار می دهد، نمی پردازد و به این ترتیب شاهد گسترش فعالیت های آن ها می شویم که نهایتاً اقتصاد کشور را در وضعیتی ناآرام و بی ثبات قرار می دهند که هر روز شاهد گرانی در آن ها هستیم.