کد خبر : 252678 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - 18:49
قیمت ها در بازار خودرو واقعی نیست حمیدرضا صالحی / عضو اتاق بازرگانی

نوآوران آنلاین- مدت هاست که اقتصاد ایران شرایط بی ثباتی را تجربه می کند و هیچ بازاری در اقتصاد کشورمان از این روند استثناء نبوده است. بازار خودرو از جمله بازارهایی است که به دلیل تبعیت از نرخ دلار و نوسانات آن همواره شاهد رشد قیمت ها بوده است.

قیمتگذاری در این بازار متاسفانه از رویه مشخص و قابل قبولی پیروی نمی کند و مردم همواره با قیمت های جدیدی مواجه می شوند.

اخیراً نیز به قدری افزایش قیمت در این بازار صورت گرفته است که از قدرت خرید مردم خارج شده است.

نبود توان مالی برای خرید خودرو موجب شده تا این بازار دچار رکود سنگین شود، اما باز هم با وجود رکود و نبود خرید و فروش هم چنان قیمت ها در حال جهش هستند.

به جرأت می توان گفت در حال حاضر بازار خودرو روند متعادلی را طی نمی کند و مشخص نیست که قیمتگذاری در آن بر چه اساسی صورت می گیرد.

اگر عامل رشد قیمت ها افزایش نرخ ارز است که پس از ثبات این نرخ و کاهش آن باید شاهد ارزانی و یا حتی تثبیت قیمت ها باشیم؛ در حالی که چنین نیست و همین طور بر قیمت ها افزوده می شود.

باید مسؤولان اقدامات مجدانه ای در راستای ساماندهی بازار خودرو داشته باشند و در این راستا شاهد اتخاذ تدابیری جهت کوتاه کردن دست دلالان از قیمتگذاری در این بازار باشیم.

تا زمانی که عده ای سودجو واسطه فروش خودرو به مردم باشند نمی توان تعادل در بازار را برقرار ساخت.

باید بیش از گذشته مسؤولان به شرایط بازارهای اقتصادی توجه داشته باشند تا بی ضابطه نرخ ها افزایش نیابد.

گاهاً شاهد بوده ایم که قیمت ها از صبح تا بعد از ظهر تفاوت قابل توجهی داشته اند که علت اصلی بروز چنین وضعیتی را باید نا به سامانی بازار خودرو دانست که در بروز آن مسؤولان بی تقصیر نیستند.

اگر نظارت ها بر بازار افزایش و نحوه قیمتگذاری ها نیز تقویت شود قطعاً وضعیت بهتری حاکم خواهد شد و این چنین شاهد جولان سودجویان در بازار و گرانی های لحظه ای نخواهیم بود.