کد خبر : 252680 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - 20:27
ابتلای مجدد به کرونا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک مطالعه منتشر شده در مجله Lancet Infection Diseases نشان داده است که قرار گرفتن مجدد در معرض ویروس کرونا ممکن است ایمنی بدن را به شدت دچار مشکل کند.

محققان بیمار 25 ساله ای در نوادا را مورد بررسی قرار دادند که در یک بازه زمانی 48 روزه به دو نوع متمایز کووید 19 مبتلا شده بود.

عفونت دوم بدن این بیمار شدیدتر از عفونت اول بود و در نتیجه بیمار با کمک اکسیژن در بیمارستان بستری شد و از شرایط جسمی بدی برخوردار بود. این مقاله چهار مورد دیگر از عفونت مجدد در سطح جهانی را تأیید کرد که هر کدام یک بیمار در بلژیک، هلند، هنگ کنگ و اکوادور داشتند.

کارشناسان گفتند که احتمال عفونت مجدد می تواند تأثیر به سزایی در نحوه نبرد جهان از طریق بیماری همه گیر داشته باشد.

"مارک پاندوری" مسؤول آزمایشگاه بهداشت عمومی ایالت نوادا گفت: احتمال عفونت مجدد می تواند پیامدهای قابل توجهی در درک ما از ایمنی کووید 19 داشته باشد؛ به ویژه در صورت عدم وجود یک واکسن مؤثر. ما نیاز به تحقیقات بیشتری داریم تا بفهمیم مصونیت برای افرادی که در معرض کرونا هستند ممکن است دوام بیاورد و چرا برخی از این عفونت های دوم اگرچه نادر هستند، اما شدیدتر ظاهر می شوند. واکسن ها با ایجاد پاسخ ایمنی طبیعی بدن به یک پاتوژن خاص، مسلح کردن آن با آنتی بادی هایی برای مقابله با امواج بعدی عفونت کار می کنند، اما به هیچ وجه مشخص نیست که آنتی بادی های کووید 19 چه مدت دوام می آورند.

برای برخی از بیماری ها مانند سرخک، عفونت مصونیت مادام العمر را ایجاد می کند. برای سایر عوامل بیماری زا در بهترین حالت ایمنی ممکن است زودگذر باشد.

نویسندگان گفتند که بیمار آمریکایی می توانست بار دوم در معرض دوز بسیار بالای ویروس قرار گیرد و واکنش حاد تری ایجاد کند.

فرضیه دیگر مکانیزمی است که تحت عنوان تقویت وابسته به آنتی بادی شناخته می شود یعنی هنگامی که آنتی بادی ها در حقیقت عفونت های بعدی را مانند تب دنگ را بدتر می کنند.

محققان خاطرنشان كردند كه عفونت مجدد از هر نوع نادر است و فقط تعداد انگشت شماري از موارد تأييد شده از ده ها ميليون عفونت کرونا در سطح جهان وجود دارد.

با این حال، از آن جا که بسیاری از موارد بدون علامت هستند و بنابراین بعید است که در ابتدا مثبت آزمایش شده باشند، ممکن است تشخیص این که آیا یک مورد کرونا اولین یا دومین عفونت است، غیرممکن است.

"آکیکو ایواساکا" استاد ایمونوبیولوژی و زیست شناسی مولکولی در دانشگاه "ییل" ​​گفت: این یافته ها می تواند بر اقدامات بهداشت عمومی تأثیر بگذارد.

وی افزود: هر چه موارد بیشتری از سطح عفونت مجدد وجود داشته باشد، جامعه علمی این فرصت را خواهد داشت كه میزان عفونت های طبیعی با کووید 19 را كه باعث افزایش سطح ایمنی می شود، بهتر بشناسد.

 

چهارشنبه ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۳ مهر ۱۳۹۹)