کد خبر : 252681 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - 20:47
بررسی قدرت بویایی؛ بهترین راه تشخیص کرونا منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان دانشگاه ایالتی "پنسیلوانیا" مردم را تشویق می کنند که هر روز آزمایش بویایی را با استفاده از چیزی به اندازه قهوه صبحگاهی خود انجام دهند؛ چرا که از دست دادن بویایی یکی از علائم رایج کووید 19 است.

محققان دانشگاه ایالتی "پنسیلوانیا" با تشکیک شواهد علمی مبنی بر این که آنوسمی یا از بین رفتن بویایی، یکی از مشخص ترین علائم عفونت کروناست، یک صفحه وب برای تشویق مردم به انجام آزمایش بویایی روزانه در یک تلاش راه اندازی کرده اند.

وی گفت: در بسیاری از موارد ابتلاء به کووید 19 در سراسر جهان، بیماران گزارش كرده اند كه به طور ناگهانی و غیر قابل توضیح بویایی و چشایی شان را از دست داده اند.     

"جان هیز" استاد دانشگاه در این خصوص گفت: یک تحقیق در حال رشد نشان می دهد که نیمی از سه چهارم افرادی که آلوده می شوند، بویایی خود را به طور کلی از دست می دهند.

بررسی از دست دادن بوی ناگهانی باید کمک کند افراد بدون علامت در غیر این صورت سریع تر شناسایی شوند و به آن ها امکان می دهد که خود را منزوی کرده و با پزشک متخصص پزشکی در مورد آزمایش مشورت کنند.

"هیز" توضیح داد که محققان دریافته اند كه سلول های خاصی در بالای حفره بینی پروتئین هایی را نگهداری می كنند كه ویروس كرونا در هنگام حمله به این سلول ها آن ها را هدف قرار می دهد. اختلال موضعی که رخ می دهد با از دست دادن بویایی که با سرماخوردگی ایجاد می شود متفاوت است که به دلیل انسداد مجاری بینی است.

بسیاری از بیماران حتی بدون داشتن گرفتگی توانایی بویایی را از دست می دهند.

"هیز" افزود: نتایج ما نشان داد که از بین تمام علائم رایج کووید 19 از دست دادن ناگهانی بوی تنها بهترین پیش بینی کننده مثبت بودن بیماری است. مطالعات دیگر نتایج مشابهی را یافته اند. در مجموع، این نشان می دهد که از دست دادن ناگهانی بو شایع تر از تب و سرفه است.

 

چهارشنبه ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۳ مهر ۱۳۹۹)