کد خبر : 252684 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر - 23:44
تجربیات حسی غیرمعمول؛ نشانه ابتلای نوجوانان به اختلال اسکیزوفرنی منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- تصویربرداری مغناطیسی عملکردی (fMRI) و سایر فناوری های تصویربرداری از مغز امکان مطالعه تفاوت در فعالیت مغز را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی فراهم می کند.

اسکیزوفرنی با طیف گسترده ای از اختلالات شناختی از جمله پردازش اطلاعات حسی همراه است. یافته ها نشان داد که اختلال در پردازش حسی یا واکنش بیش از حد یا واکنش بیش از حد به محرک های حسی، نشانگر مهمی است که در ایجاد علائم روان پریشی و اختلالات شناختی اسکیزوفرنی نقش دارد.

بیشتر مطالعات قبلی عمدتاً به بررسی پردازش شناختی و مکانیسم عصبی پردازش اطلاعات حسی در اسکیزوفرنی متمرکز بوده است.

با این حال، درک چگونگی الگوهای پاسخ دهی حسی خاص با علامت شناسی اسکیزوفرنی به همان اندازه مهم است. علاوه بر این با توجه به اینکه اسکیزوفرنی و اوتیسم اختلالات تکاملی عصبی هستند که دارای اختلالات شناختی و اجتماعی مشترک هستند و نرخ همزمانی بالایی را نشان می دهند.

برای محققان مهم است که ویژگی های منحصر به فرد و شباهت های پاسخ دهی حسی را بین بیماران اسکیزوفرنی و اوتیسم بررسی کنند.

تیم دکتر "ریموند چان" از انستیتوی روان شناسی مطالعه ای را برای بررسی واکنش پذیری حسی در 98 نوجوان که در حال رشد و 29 نوجوان مبتلا به اسکیزوفرنی زودرس هستند انجام داده است. آن ها همچنین رابطه بین صفات اسکیزوتایپال و الگوهای پاسخ دهی حسی را بین این دو گروه بررسی کردند.

محققان مشخصات حسی بزرگسالان، پرسشنامه شخصیت "اسکیزوتایپال" و سهم طیف اوتیسم را برای همه شرکت کنندگان بررسی کردند.

یافته های آن ها نشان داد که سطح بالاتری از حساسیت و حساسیت بالا در نوجوانان مبتلا به اسکیزوفرنی زودرس وجود دارد که با علائم مثبت و منفی اسکیزوفرنی ارتباط دارد. همبستگی مثبت بین تجربیات حسی غیرمعمول و سطوح بالاتر صفات اسکیزوتایپ وجود دارد.

جالب است بدانید که قدرت و الگوی چنین همبستگی هایی در هر دو نوجوان مبتلا به اسکیزوفرنی زودرس و به طور معمول در نوجوانان در حال رشد قابل مقایسه است.

علاوه بر این، سطوح بالاتر صفات اوتیسم ارتباط مثبت بین صفات اسکیزوتایپ و ناهنجاری های پاسخ دهی حسی را تشدید می کند که حاکی از تأثیر افزایشی صفات اسکیزوتایپال و اوتیسم همزمان در تجربیات حسی غیرمعمول است.

دکتر "چان" در این خصوص گفت: این یافته ها به درک ما از الگوهای تغییر یافته حساسیت حسی در اسکیزوفرنی زودرس کمک می کند. این یافته ها همچنین ممکن است به ما کمک کند تا بتوانیم مداخلات مربوط به حسی مناسب را در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی ـ تکاملی ایجاد کنیم.

این مطالعه در مقاله ای در ژورنال تحقیقات روان پزشکی با عنوان "الگوهای پاسخ دهی حسی خود گزارش شده در نوجوانان اسکیزوفرنی به طور معمول در حال رشد و شروع زودرس: رابطه آن با صفات اسکیزوتایپال و اوتیسم" منتشر شده است.

 

پنج شنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۴ مهر ۱۳۹۹)