کد خبر : 252871 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان - 16:39
با شعار نمی توان مشکلات اقتصادی جامعه را حل کرد هادی حق شناس / نماینده سابق مجلس

نوآوران آنلاین- مشکلات اقتصادی در همه کشورهای دنیا اکنون که به ویژه کرونا همه ممالک را در شرایط بغرنجی قرار داده است، بیش از پیش برجسته تر است.

هر کشوری متناسب با بودجه ای که در اختیار داشت، تلاش هایی در جهت ساماندهی وضعیت اقتصادی خانوارها کرد تا برای مدتی افراد دغدغه تأمین معاش را نداشته باشند و بتوانند به دور از تجمعات انسانی بگذرانند، اما متاسفانه در کشور ما این امکان فراهم نیست و در نهایت اکنون شاهد بروز موج سهمگینی از کرونا هستیم که همه را گرفتار خود کرده است.

یکی از علل اصلی بروز این وضعیت بحرانی، نبود حمایت های مالی از مردم است که آن ها را مجبور کرده تا بر سر کار خود حاضر شوند.

پیش از شیوع کرونا وضعیت اقتصادی کشور ما بسیار پیچیده بود و مشکلات به کلاف سردرگمی تبدیل شده بودند که سایه سنگینی بر زندگی مردم افکنده بودند.

مردم ما چند سالی است که ثبات و آرامش اقتصادی را از یاد برده اند. کرونا فقط شرایط را سخت تر کرده است.

روند قیمت ها در اقتصاد ایران همواره صعودی بوده، اما اکنون از صبح تا شب همان روز اگر بخواهیم کالایی را خریداری کنیم باید قیمت های متفاوتی را بپردازیم.

بسیاری از فروشندگان، نوسانات قیمتی دلار را عامل ایجاد گرانی و تورم یکباره عنوان می کنند. این در حالی است که در شرایط ثبات نرخ ارز نیز کالاهای ضروری مردم افزایش قیمت را تجربه می کنند.

باید این رویه که کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم هر روز گران تر می شوند، متوقف شود که این امر مستلزم اعمال نظارت های قوی بر بازار است.

تداوم چنین وضعیتی موجب شده تا مردم حتی قدرت خرید یک هفته پیش خود را نداشته باشند.

خانوارهای ایرانی تا جایی که می توانستند سعی کردند تا از طریق حذف نیازهای شان هزینه ها و مخارج زندگی شان را کاهش دهند، اما بیش از این مقدار واقعا امکان حذف ضروریات زندگی وجود ندارد.

بسیاری از خانوارها قادر به تهیه مایحتاج فرزندان شان نیستند و از این بابت دچار مشکلات روحی بسیاری شده اند. باید مسؤولان به دور از شعار، اقدامات جدی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کنند و در عمل شاهد تلاش های آن ها برای بازگشت رونق اقتصادی باشیم.

با حرف و شعار و سخن نمی توان مشکلات اقتصادی جامعه را حل کرد.

سال هاست که شعارهای زیبا به گوش می رسد، اما در هنگام اقدام عملیاتی همه به فراموشی سپرده می شوند.