کد خبر : 252872 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان - 16:41
نوآوران در گفت‌و‌گو با معاون سابق وزارت صنعت بررسی کرد قیمت هایی که پر می کشند؛ ناظرانی که غیب می شوند وضعیت قیمت ها در بازار ایران به گونه ای شده است که ثبات و یا کاهش قیمت ها امری دور از ذهن است. متأسفانه تورم با سرعت بالایی در حال تاخت و تاز است و اقتصاد خانوارها را تحت تأثیر قرار داده است. تاخت و تاز گرانی بر زندگی و معیشت مردم در شرایطی اتفاق افتاده است که از یک سو با فشار ناشی از تحریم های خارجی مواجه هستیم و از دیگر سو نیز نبود سیاست های مناسب برای اداره اقتصاد کشور موجب شده تا مردم نتوانند زندگی راحت و با رفاهی را تجربه کنند.

نوآوران آنلاین- باید مسؤولان با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر ویژه زمینه رفع مشکلات مردم را فراهم کنند. امروزه بزرگ ترین مشکل جامعه ما گرانی و نبود رفاه است که برای حل این مسائل باید همه مسؤولان با همراهی یک دیگر اقدامات مناسبی را ترتیب دهند.

در همین خصوص به گفت و گو با محمود دودانگه، معاون سابق وزارت صنعت پرداختیم.

دودانگه طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: بررسی قیمت کالاها به ویژه اقلام ضروری مردم نشان از آن دارد که مسؤولان نتوانستند اقدامی در زمینه کنترل قیمت ها کنند. عدم مهار گرانی ها امروزه به مهم ترین دل‌مشغولی مردم تبدیل شده است و این نگرانی روز به روز بیشتر می شود؛ چرا که قیمت ها در حال حاضر روزانه تغییر می یابند و هر روز با قیمت های جدیدی مواجه هستیم.

وی افزود: در شرایط کنونی قیمت ها در همه بازارها بدون وقفه در حال افزایش هستند. این افزایش مداوم به زیان اقتصاد کشور است و تأثیرات سوئی بر زندگی مردم خواهد داشت. تا همین جا نیز مردم ما گرفتار گرانی هایی شده اند که آثارش به بدترین شکل در زندگی شان نمودار گشته است.

معاون سابق وزارت صنعت، نقش ناظران تنظیم بازار را در شرایط کنونی بسیار مهم دانست و گفت: مهم ترین وظیفه مسؤولان در شرایط کنونی این است که با ایجاد شرایط مطلوب در بازارهای اقتصادی، مانع از بروز گرانی ها شوند. گره اصلی مشکل گرانی ها امروزه به دست مسؤولان باز می شود و منوط به همت و اراده آن هاست.

دودانگه با بیان این که یکی از مهم ترین علل بروز مشکل گرانی در اقتصاد ما این است که مسؤولان توجهی به افزایش قیمت های بی رویه نمی کنند، عنوان کرد: در بسیاری از بازارها تورم اصلا معنا ندارد؛ چرا که عرضه به میزان کافی و حتی بیشتر از تقاضا وجود داشته است. قاعدتا در چنین وضعیتی نباید قیمت ها افزایش یابند.

وی با ابراز تأسف از شرایط فعلی کسب و کارها در نتیجه شیوع کرونا ابراز داشت: امروزه شاهد از بین رفتن فرصت های شغلی بسیاری هستیم. البته روند اشتغالزایی در ایران همواره با فراز و فرودهایی مواجه بوده است، اما اکنون این تلاطمات به وضعیت وخیمی رسیده است.

آن هم در شرایطی که خانوارها با گرانی چند برابری کالاها مواجه هستند. در حال حاضر سبد مصرفی خانوارها از مواد پروتئینی همچون گوشت و مرغ خالی شده است و شاهد پر کشیدن آن ها از سفره های مردم هستیم.

دودانگه ادامه داد: در شرایط کنونی مردم ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت های مادی دارند. نباید این موضوع مورد بی توجهی قرار بگیرد. معیشت خانوارها در جامعه ما به شکل خاصی تحت تأثیر اقدامات مسؤولان است و شرایط کنونی نشان از آن دارد که برخی مدیران بخش های اقتصادی در کشور ما از صلاحیت کافی برای اداره امور محوله برخوردار نیستند؛ چرا که اگر با روحیه مسؤولیت پذیر و با انگیزه قوی قدم در راه ایفای مسؤولیت شان می گذاشتند اکنون وضع معیشت مردم این چنین نبود.

وی عنوان کرد: متأسفانه بخش زیادی از مشکلات به داخل کشور بازمی گردد و نمی توان در این زمینه تحریم ها را عامل اصلی بروز مشکلات داخلی دانست. گر چه در زمینه بین المللی باید اذعان داشت تحریم ها موجب بروز مشکلاتی شده اند و مناسبات اقتصادی و سیاسی را تحت تأثیر قرار داده اند، اما در خصوص مسائل داخلی باید واقع بین بود و سهم عملکرد اشتباه را در بروز وضعیت کنونی در نظر گرفت. تا زمانی که نپذیریم در داخل نیز مشکلاتی وجود دارد که اجازه نمی دهد مسیر فعالیت هموار شود، نمی توانیم کاستی ها و نواقصی را رفع کنیم و از این بحران به سلامت عبور کنیم. در مرحله نخست باید مسؤولان ما به این درک برسند که کارنامه اجرایی درخشانی ندارند و موجبات ایجاد وضعیت حساس کنونی را خود فراهم کرده اند.

معاون سابق وزارت صنعت در پایان توصیه کرد: با توجه به این که گرانی ها اکنون به جایی رسیده است که مردم نسبت به مسؤولان بدبین شده اند و اعتمادشان را از دست داده اند، باید مسؤولان یکی از مهم ترین وظایف شان را بازگشت اعتماد مردمی از طریق حل مشکلات و همچنین تقویت اقتصاد داخلی بدانند.