کد خبر : 252875 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان - 20:06
آلزایمر؛ پیامد جهش آنزیمی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان دانشگاه "متروپولیتن" توکیو مکانیسم جدیدی را کشف کرده اند که بواسطه آن انبوهی از پروتئین تاو در مغز ایجاد می شود و باعث از بین رفتن سلول های مغزی و ایجاد بیماری آلزایمر می شود. یک جهش خاص به آنزیمی به نام MARK4 باعث تغییر خواص تاو که معمولاً قسمت مهمی از ساختار اسکلتی سلول هاست، باعث می شود که تجمع آن بیشتر و غیر قابل حل باشد. کنار آمدن با مکانیزم هایی از این دست ممکن است منجر به موفقیت درمانی شود.

بیماری آلزایمر یک وضعیت تغییر دهنده و ناتوان کننده زندگی است که ده ها میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، این شایع ترین علت ابتلا به زوال عقل سالخورده است و پیش بینی می شود در صورت عدم کنترل تعداد هر 20 سال در سراسر جهان دو برابر شود.

گفته می شود که آلزایمر در اثر تجمع توده های درهم پیچیده پروتئینی به نام "تاو" در سلول های مغزی ایجاد می شود. این سنگدانه های چسبنده باعث از بین رفتن نورون ها می شوند که منجر به اختلال در حافظه و عملکردهای حرکتی می شود. هنوز مشخص نیست که تاو چگونه و چرا در سلولهای مغزی بیماران آلزایمری تجمع می یابد. شناخت علت و مکانیسم این جمع شدن ناخواسته می تواند راهی برای درمان های جدید و راه های جلوگیری از بیماری باشد.

تیمی به سرپرستی دانشیار کانای آندو از دانشگاه متروپولیتن توکیو در حال بررسی نقش آنزیم MARK4 تنظیم کننده میل ترکیبی کیناز 4 در بیماری آلزایمر بوده اند. وقتی همه چیز به طور عادی کار می کند، پروتئین tau بخشی مهم در ساختار سلول ها یا اسکلت سلولی است. برای اینکه بازوهای اسکلت سلولی یا میکروتوبول ها دائماً ساخته و از هم جدا شوند، در واقع MARK4 به جدا شدن بازوهای این ساختار کمک می کند.

مشکلات زمانی شروع می شوند که جهشی در ژن ایجاد شود که طرح اولیه ساخت MARK4 را فراهم می کند. کارهای قبلی این موضوع را با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط کرده بود ، اما مشخص نبود که چرا این گونه است. این تیم به طور مصنوعی جهش هایی را در مگس های میوه drosophila تراریخته ایجاد کردند که همچنین تاو انسانی تولید می کنند و نحوه تغییر پروتئین ها را در داخل بدن بررسی کردند. آنها کشف کردند که این فرم جهش یافته MARK4 با ایجاد تغییراتی در پروتئین تاو، یک فرم آسیب شناختی از تاو ایجاد می کند. این طعم بد نه تنها دارای گروه های شیمیایی خاصی است که باعث سوء استفاده آن می شود، بلکه موجب می شود این ماده بسیار راحت تر جمع می شود و دیگر در مواد شوینده محلول نباشد. این امر باعث شد تا تاو بتواند توده های درهم پیچیده تری را ایجاد کند که باعث تحلیل رفتن سلول های عصبی می شود.

همچنین مشخص شده است که MARK4 طیف وسیعی از بیماری های دیگر را شامل می شود که شامل تجمع و تجمع پروتئین های دیگر است. بنابراین بینش تیم در مورد تجمع پروتئین تاو ممکن است منجر به درمان های جدید و اقدامات پیشگیرانه برای تنوع حتی بیشتر از بیماری های تخریب عصبی شود.

 

سه شنبه ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰

(برابر با ۶ آبان ۱۳۹۹)