کد خبر : 252894 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان - 19:02
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با نوآوران: مسؤولان دردهای مردم را درک کنند در همه دوره ها گرانی در کشور ما وجود داشته است، اما در وضعیت کنونی شرایط به گونه ای شده است که نمی توان چندان امید به رفع مشکلات داشت؛ چرا که بسیار عمیق تر از قبل هم چون نیشی در استخوان مردم فرورفته اند و این طور که به نظر می رسد حل آن ها به راحتی امکان پذیر نیست. در حال حاضر همه اقشار جامعه دچار آسیب شده اند. حتی خانوارهایی که روزی اصطلاحاً دست شان به دهن شان می رسید نیز با مشکل در اداره زندگی شان رو به رو شده اند. این مشکلات باید توسط مسؤولان رفع شوند، اما معیشت مردم مغفول واقع شده و هیچ تلاشی در زمینه عبور از وضعیت دشوار کنونی نمی شود.

نوآوران آنلاین- در همین خصوص به گفت و گو با مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین پرداختیم.

حریری طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران با ابراز تأسف از مشکلات بسیار زیادی که اکنون به عینه شاهدشان هستیم، اظهار داشت: حقوق های پایین، گرانی های گسترده و بی توجهی به معیشت مردم در کنار نبود مدیریت مناسب موجب شده تا شرایط رفاهی نامناسبی در کشور ما ایجاد شود و مردم نتوانند حس خوبی از زندگی داشته باشند.

وی با اشاره به این که اکنون بسیاری از مردم ایران دچار افسردگی شده اند، گفت: علت اصلی گسترش بیماری های روحی در کشور ما به مسائل و بحران های اقتصادی بازمی گردد. تا زمانی که شرایط بحرانی باشد و اقتصاد داخلی وضعیت نامناسبی داشته باشد و مردم تحت فشارهای روحی قرار بگیرند، رفع مشکلات روحی و روانی افراد بسیار دشوار خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تأکید کرد: مسؤولان باید به فکر راهکاری برای خروج از این حالت و حرکت به سمت رشد اقتصادی باشند. در صورت رشد و شکوفایی اقتصادی، رکود و تورم به حداقل ممکن می رسد و رفاه برای عموم افراد جامعه رقم می خورد. باید اتفاقات خوبی هم چون کاهش تورم و کنترل قیمت ها را مورد توجه قرار دهیم تا مردم تحت فشارهای شدید اقتصادی دچار افسردگی های روحی و حالات روانی بغرنجی نشوند.

حریری با اشاره به بی توجهی مسؤولان به وضع اقتصادی خانوارها تصریح کرد: اگر مسؤولان می توانستند دردهای مردم را درک کنند و برای مدت کوتاهی خود را جای آن ها بگذارند به این نتیجه دست می یافتند که سازگار کردن خود با شرایط اقتصادی فعلی واقعا غیرممکن است. بدون اغراق باید گفت در حال حاضر زندگی معمولی نیازمند صرف مخارج بالایی است و مردم عادی از عهده اداره این بر نمی آیند. درحقیقت باید گفت با حقوق های حداقلی نمی توان مخارج یک زندگی معمولی و ساده را گذراند.

وی با بیان این که اکنون با توجه به گرانی ها تخمین زده می شود که حقوق های زیر ۱۰ میلیون تومان زیر خط فقر قرار دارند، عنوان کرد: در حالی رقم ۱۰ میلیون تومان به عنوان خط فقر انتخاب و عنوان شده است که بسیاری از اقشار ایرانی حداقل حقوق وزارت کار را دریافت می کنند که یک پنجم رقم خط فقر است.

چگونه می توان انتظار داشت در چنین شرایطی مردم به مسؤولان هم چنان اعتماد داشته باشند و نسبت به عملکردشان اعلام رضایت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: هزینه های گذران یک زندگی ساده اکنون چندین برابر درامدهاست. با یک حساب سرانگشتی هم می توان متوجه شد دخل و خرج ها اکنون با یک دیگر همخوانی ندارند.

در چنین شرایطی مردم متحمل فشارهای سنگینی می شوند و کیفیت زندگی شان روز به روز بدتر می شود.

حریری عنوان کرد: مسؤولان نباید تحریم های خارجی را عامل اصلی بروز مشکلات بدانند و باید نگاهی نیز به عملکرد خودشان داشته باشند. بخش بزرگی از مشکلات به این امر بازمی گردد که مسؤولان در اداره اقتصاد داخلی موفق نبودند و این عدم توفیق را بر گردن تحریم ها انداختند؛ این در حالی است که تحریم ها بهانه است و اگر در داخل می توانستیم اوضاع را بهبود ببخشیم شرایط این گونه نبود.

وی تأکید کرد: باید سیاست ها تغییر کند وشاهد این باشیم که مسؤولان شرایط را ساماندهی کنند. در غیر این صورت نمی توان انتظار روزهای خوب را داشت. هیچ یک از مسؤولان نمی توانند با حقوق مردم عادی حتی نیمه یک ماه را بگذرانند، اما از مردم انتظار دارند که این شرایط دشوار و غیرقابل قبول را تحمل کنند.