کد خبر : 252897 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ آبان - 20:46
کشف تنوع ژنتیکی مرتبط با اختلال خواب منبع: newsweek / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- کریپتوکروم یکی از چهار پروتئین اصلی ساعت است که ریتم های بیولوژیکی روزانه را هدایت می کند.

یک مطالعه جدید توسط محققان در UC سانتا کروز نشان می دهد که چگونه یک جهش ژنتیکی زمان ساعت بیولوژیکی را کاهش می دهد و باعث یک سندرم خواب مشترک به نام اختلال فاز خواب تأخیر می شود.

افراد مبتلا به این بیماری تا دیروقت شب نمی توانند بخوابند (غالباً بعد از ساعت 2 بامداد) و صبح از خواب بلند می شوند.

طی سال های اخیر دانشمندان با تغییر در یک جز اصلی ساعت بیولوژیکی که ریتم روزانه بدن را حفظ می کند، جهش شگفت آور رایجی را کشف کردند که باعث این اختلال خواب می شود. یافته های جدید منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم، مکانیسم های مولکولی و راه را برای درمان های بالقوه نشان می دهد.

"کری پارتچ" استاد شیمی و بیوشیمی دانشگاه گفت: این جهش تأثیرات چشمگیری بر الگوی خواب افراد دارد. بنابراین شناسایی مکانیزم مشخصی در ساعت بیولوژیکی که بیوشیمی این پروتئین را به کنترل رفتار خواب انسان متصل می کند بسیار هیجان انگیز است.

چرخه های روزانه تقریباً در هر جنبه از فیزیولوژی ما تحت تأثیر فعل و انفعالات چرخه ای پروتئین های ساعت در سلول های ماست. تغییرات ژنتیکی که پروتئین های ساعت را تغییر می دهند می توانند زمان ساعت را تغییر داده و باعث اختلالات فاز خواب شوند. چرخه ساعت کوتاه باعث می شود که افراد زودتر از حد معمول به خواب رفته و بیدار شوند (اثر "لارک صبح")؛ در حالی که چرخه ساعت طولانی تر باعث می شود افراد دیر بیدار بمانند و در آن بخوابند (اثر "بوف شب").

"پارتچ" گفت: بیشتر جهش های شناخته شده برای تغییر ساعت بسیار نادر هستند. اینها برای دانشمندان به عنوان سرنخی برای درک مکانیسم ساعت مهم هستند، اما یک جهش داده شده فقط ممکن است از هر یک میلیون نفر یک نفر را درگیر کند. واریانت ژنتیکی شناسایی شده در مطالعات سال های اخیر، از حدود 75 نفر از نژاد اروپایی در حدود یک نفر یافت شد.

وی افزود: اینکه چند بار این جهش خاص در اختلال فاز خواب تأخیری نقش دارد، هنوز مشخص نیست. رفتار خواب پیچیده است. افراد به دلایل مختلف افراد تا دیروقت بیدار می مانند و تشخیص اختلالات دشوار است. بنابراین کشف یک تنوع ژنتیکی نسبتاً شایع مرتبط با اختلال فاز خواب تحول چشمگیری بود.

پارتچ عنان کرد: این نشانگر ژنتیکی واقعاً گسترده است. ما هنوز چیزهای زیادی در مورد نقش افزایش زمان ساعت در تأخیر شروع خواب داریم، اما این یک جهش به وضوح دلیل مهمی در رفتار اواخر شب در انسان است.

 

پنج شنبه ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰

(برابر با ۸ آبان ۱۳۹۹)