کد خبر : 252900 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان - 22:35
مکانیسم رگ های خونی در بروز سکته منبع: newsweek/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- در اثر سکته قلبی یا سکته مغزی، ترمیم سریع جریان خون و رساندن اکسیژن به مناطق پرفیوژن برای جلوگیری از آسیب بیشتر به قلب یا مغز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قطر شریانی یک تعیین کننده مهم در هدایت جریان خون است. دانشمندان انستیتوی فناوری کارلسروهه (KIT) اکنون مکانیزم جدیدی را برای افزایش ساختاری قطر شریانی با افزایش انتخابی اندازه سلولهای اندوتلیال شریانی کشف کرده اند، در نتیجه امکان افزایش سریع جریان را فراهم می کنند. این تیم نتایج خود را در ارتباطات طبیعت منتشر کرده است.

پروفسور "فردیناند لو نوبل" سرپرست تیم تحقیقاتی از گروه زیست سلولی و رشد در KIT توضیح می دهد که شیوع بیماری عروقی پیچیده به طور مداوم در حال افزایش است و به ویژه این جمعیت بیمار هستند که از درمان کمکی به روش های متداول عروق سازی بهره مند می شوند. متاسفانه بسیاری از آزمایشات بالینی درمانی رشد عروقی اخیر با شکست روبرو شده اند، بنابراین بر لزوم برخورد منطقی تر با این حوزه مهم از پزشکی بالینی قلب و عروق تأکید دارند.

تیم تحقیقاتی وی اکنون مکانیسم جدیدی را برای بهبود تصلب شرایین شامل بزرگ شدن سلولهای اندوتلیال پوشاننده رگ ها شناسایی کرده است. سلولهای اندوتلیال بزرگتر امکان افزایش ساختاری قطر شریانی را در شبکه های عروقی ایجاد می کنند.
"لو نوبل" توضیح می دهد: این مهم است، زیرا در حال حاضر افزایش اندك قطر شریانی به طور قابل توجهی باعث افزایش هدایت جریان می شود، این یک اصل فیزیکی ساده است.

روند بزرگ شدن سلول توسط مولکولی به نام Trio هماهنگ می شود. Trio  در داخل سلول اندوتلیال قرار دارد و نقشی محوری در تعیین شکل اندوتلیال دارد که این کار را با فعال کردن انتخابی مولکولهای خاص، به اصطلاح GTPase های کوچک Rho انجام می دهد که بر ساختار و سفتی اسکلت سلولی اندوتلیال در حاشیه سلول تأثیر می گذارد. نویسندگان نشان می دهند که Trio را می توان با تیتراژ دقیق قدرت سیگنالینگ Vegf در دیواره شریانی، در توسعه عروق فعال کرد. این با هدف قرار دادن گیرنده Vegf محلول Flt1یک گیرنده فریبنده برای فاکتور رشد VEGF حاصل می شود. بزرگ شدن سلول اندوتلیال یک روند سریع، مستقل از تنش برشی یا فرآیندهای التهابی است و طی چند ساعت منجر به 2-3 بار شریانی ساختار بزرگتر می شود که می تواند جریان را به مناطق پرفشار خون جذب کند. با توجه به ماهیت سریع این فرآیند، نویسندگان معتقدند که این روش دارای مزایای قابل توجهی نسبت به رویکردهای آنژیوژنز معمولی (نسبتاً کند) است که با هدف بهبود تعداد رگ انجام می شود.

"لو نوبل" می گوید: ما امیدواریم كه تحقیقات ما بتواند به بهبود درمان بیماری های قلبی عروقی ایسكمیك كمك كند. داده های ما از مدل های آزمایشی و سلول های اندوتلیال انسانی نشان می دهد که Trio یک هدف درمانی جالب است و ما همراه با شرکای همکاری خود، تصور می کنیم کار خود را به مدل های پیش بالینی نیز گسترش دهیم.

 

جمعه ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰

(برابر با ۹ آبان ۱۳۹۹)