کد خبر : 252915 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۹ آبان - 16:54
گسترش مشکلات اقتصادی در سایه مدیریت غلط جمشید عدالتیان / عضو اتاق بازرگانی

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین سیاست هایی که در زمینه اقتصادی در کشور ما اجرا می شود، طرح های مربوط به معیشت خانوارهاست.

از آن جمله می توان به طرح ارائه کوپن اشاره کرد که اکنون مجدد بحث پیرامون آن داغ شده است. طی سال های اخیر مسؤولان از طرق مختلفی سعی در ایجاد وضعیت مطلوب در راستای تامین انتظارات و مطالبات اقتصادی مردم کرده اند، اما نتیجه بخش نبوده و معیشت مردم روز به روز بدتر شده است.

ریشه این اتفاق را می توان در نبود سیاست های مناسب دانست؛ سیاست هایی که اگر به درستی طرح ریزی و اجرا می شدند اکنون وضعیت بهتری را شاهد بودیم.

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم همه اتفاقات تلخ اقتصادی ناشی از اداره ناصحیح اقتصاد است. با بررسی وضعیت اقتصادی سایر کشورها که از شرایط بهتری برخوردار هستند درمی یابیم که مدیریت نقش بسیار برجسته ای در ایجاد شرایط رفاهی دارد.

از این رو می توان عنوان کرد اگر در ایران نیز مدیریت اقتصادی بر عهده افرادی مجرب بود، شرایط به گونه بهتری بود.

در پیش گرفتن طرح های اقتصادی همچون پرداخت کوپن الکترونیکی همان طور که می تواند برای مدت کوتاهی راهگشا باشد می تواند دردسرساز نیز باشد.

قطعا این سیاست نیز اگر در شرایط نامناسب و به شکلی غیرقابل توجیه اجرا شود، مشکل آفرین خواهد بود. شرایط اقتصادی کنونی کشور ایجاب می کند که مسؤولان به منظور تأمین کالاهای اساسی مردم تصمیمات جدیدی بگیرند، اما این تصمیم سازی ها باید با در نظر داشتن منافع مردم و شرایط زندگی آن ها باشد. برخی تلاش ها برای بهبود اوضاع به دلیل نبود نظارت و اجرای نا صحیح تاکنون موفق نبوده اند. از آن جمله می توان به تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان برای واردات کالاهای اساسی و ضروری مردم اشاره کرد که قرار بود این طرح با هدف جلوگیری از افزایش قیمت ها صورت گیرد. نبود  نظارت بر نحوه تخصیص ارز موجب شد تا به جای این که ارز 4200 تومانی در جهت واردات کالاهای اساسی مردم صرف شود، وارد بازار دلار شد و با قیمت های بالایی به فروش رفت و تعادل بازار را بر هم ریخت. از این رو باید گفت نحوه اجرای سیاست های اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.