کد خبر : 252963 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان - 16:38
کرونا غیر قابل کنترل شده است مرتضی افقه / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- با شیوع کرونا همه بخش های اقتصادی با مشکلات بسیاری مواجه شدند که تاکنون تجربه اش نکرده بودند. اقتصاد داخلی ایران طی ماه های اخیر به قدری ضعیف شده است که تاثیرش را در اقتصاد خانوارها به خوبی می توان مشاهده کرد.

مردم ما امروزه با مشکل کسری مالی شدیدی مواجه شده اند و درآمدشان پاسخگوی حتی نیازهای کوچک شان نیز نیست.

از یک سو هزینه ها افزایش یافته است و شاهد تاثیرات سوء نوسانات ارز بر قیمت ها هستیم و از دیگر سو نیز آسیب های بسیاری که اصناف متحمل شده اند موجب شده تا دولت مجبور باشد اقدامی در زمینه تعطیلی همه بخش ها نکند.

این روزها مکرر شاهد توصیه ها و پیشنهاداتی مبنی بر تعطیلی شهرهای شلوغ هستیم، اما به علت رکود گسترده ای که اکنون اقتصاد داخلی کشور را فرا گرفته است، این امکان وجود ندارد.

در نهایت حضور و فعالیت بخش های مختلف موجب شده تا شاهد گسترش بیشتر کرونا در میان افراد باشیم و اخیرا نیز بسیاری از ابتلاها خانوادگی است و همچون زنجیره ای به هم پیوسته این ویروس منتقل می شود.

با وجود این که تنها راه انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر است و همه بر این امر واقف هستیم، اما به دلیل این که تحت فشار مسائل مالی هستیم امکان ماندن در خانه و رعایت بسیاری از پروتکل ها وجود ندارد.

در نهایت وضع این چنین وخیم می شود و آمارها روز به روز بیشتر می شود. شرایط به گونه ای شده است که دیگر نمی توانیم کرونا را مهار کنیم و باید شاهد مرگ بسیاری از عزیزان مان باشیم.

مبارزه با این ویروس و ریشه کن کردن آن اکنون که در موج های دوم و سوم هستیم بسیار سخت است و باید از همان ابتدا که کرونا وارد ایران شده بود سیاست هایی در جهت تعطیلی صورت می گرفت تا این قدر شاهد گسترش ابتلاها نباشیم. 

به اعتقاد من تنها راهی که می توان روی آن حساب کرد و امید داشت شاهد کاهش ابتلاها و مرگ و میرهای ناشی از آن باشیم، اعمال محدودیت و تعطیلی بخش های مختلف برای مقطع کوتاهی است تا به این ترتیب ابتلاء به کرونا کاهش یابد.