کد خبر : 252964 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان - 16:40
علی قنبری در گفت و گو با نوآوران تأکید کرد: حمایت از اصناف همگام با اعمال محدودیت های کرونایی اخیراً اعلام شد که مجدد محدودیت هایی برای مشاغل پرخطر اعمال می شود تا به این ترتیب بسیاری از مخاطرات کاهش یابد، اما باید گفت در شرایط کنونی وضعیت به گونه ای است که تعطیلی برخی بخش ها فایده ای ندارد و باید شاهد تعطیلی شهرهای پرخطر برای حداقل دو هفته باشیم؛ چرا که اگر برخی بخش ها را تعطیل کنیم و سایر بخش ها به فعالیت خود ادامه دهند، همچنان شیوع کرونا بالا خواهد بود و چندان تفاوت نخواهد کرد.

نوآوران آنلاین- باید تدابیری اندیشیده شود که به کلی ریشه کرونا قطع شود و ادامه نیابد. تنها راه توقف شیوع ویروس کووید 19 این است که به طور مطلق تعطیلی ایجاد شود و با توجه به این که معمولا با افزایش تعطیلات شاهد افزایش مسافرت ها هستیم، باید اقدامی در جهت بستن جاده ها شود تا کرونا از اوج خود بیافتد.

در همین خصوص به گفت و گو با علی قنبری، معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سابق شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران پرداختیم.

قنبری طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران با انتقاد از شرایط ایجاد شده برای بخش های اقتصادی اظهار داشت: متأسفانه باید گفت بخش های تولیدی و صنعتی تا امروز شرایط اسفباری را طی می کردند و اکنون نیز که کرونا شیوع یافته شاهد بروز مشکلات و تنگناهای بیشتری برای این حوزه هستیم. رفع مشکلات حوزه تولید و صنعت از نان شب واجب تر است؛ چرا که اقتصاد داخلی کشور به آن وابسته است و نمی توانیم از ضعف ها نواقص موجود در رسیدگی به این بخش چشم پوشی کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی و با نوع مدیریتی که اکنون اعمال شده است نه تنها نمی توانیم به سمت رشد حرکت کنیم، بلکه باید به فکر این باشیم راهی برای نجات مقطعی از بحران اقتصادی بیابیم. اسفبار است که به جای توسعه باید به فکر بقا و رهایی از وضعیت کنونی باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران هم چنین به وضعیت بنگاه های اقتصادی اشاره کرد و گفت: واحدهای کوچک اقتصادی نیز این روزها به وضعیت بخش های بزرگ صنعتی دچار شده اند و دخل و خرج شان با یک دیگر همخوانی ندارد.

قنبری با ابراز تأسف از این که افزایش ابتلاها به کرونا شرایط را سخت تر کرده است، مطرح کرد: از همان زمان که کرونا در کشور ما گسترش یافت باید جلوی ادامه رشد این ویروس گرفته می شد تا اکنون شرایط این گونه نباشد. در حال حاضر بسیاری از مشاغل به دنبال شیوع کرونا دچار مشکلات حادی همچون تعطیلی شده اند. بسیاری از واحدهایی که سال ها فعالیت می کردند، اکنون به تعطیلی رسیده اند. برخی دیگر نیز که هنوز تعطیل نشده اند در مرز تعطیلی و بیکاری قرار گرفته اند.

وی افزود: نباید کار به این جا برسد که کسب و کارها به تعطیلی کشیده شود و شاهد افزوده شدن بر جمعیت بیکاران آن هم در شرایط فعلی باشیم. گرانی ها اکنون بیداد می کند و امان مردم را بریده است. نمی توان نسبت به این امر بی تفاوت بود و باید اقداماتی در جهت ایجاد فرصت های شغلی و ثبات مشاغل کنونی اندیشیده شود. به ویژه در حال حاضر که کرونا موجب ایجاد رکود اقتصادی شده است و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گرفته اند. باید سیاست هایی در راستای خروج از این رکود در پیش گرفته شود.

مدیرعامل سابق شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران سیاست های دولت در شرایط کرونایی کنونی را نامناسب خواند و گفت: دولتمردان باید متناسب با شرایط فعلی عمل کنند و اجازه ندهند که بیش از این زندگی و معیشت مردم خدشه دار شود. بسیاری از اصناف به دنبال محدودیت های کرونایی فعلی دچار مشکل کمبود درآمد شده اند و خانواده های شان به سختی امرار معاش می کنند. باید در عین این که اقدام به تعطیلی و ایجاد محدودیت برای فعالیت اصناف می شود، تلاش های جدی در زمینه حمایت مادی از آن ها شود تا نیازهای ضروری شان تأمین شود و مشکلی در زمینه معیشت شان با مشکل مالی مواجه نشوند.

قنبری تأکید کرد: در شرایط کنونی از هر گونه اقدام نسنجیده باید پرهیز شود. ایجاد ممنوعیت برای فعالیت اصناف پرخطر باید حساب شده باشد و مشاغل مورد حمایت قرار گیرند. رکود شدیدی کسب و کارها را گرفتار کرده است که افزایش تعطیلی ها به آن دامن می زند. نباید شرایط به گونه ای باشد که از یک سو تعطیل کنیم و امکان کسب درآمد برای آن ها وجود نداشته باشد و از سوی دیگر هیچ گونه حمایتی نیز صورت نگیرد و در باتلاق مشکلات مالی گرفتار شوند.