کد خبر : 252968 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان - 20:06
"سِل" همچنان تهدیدی برای سلامت جوامع منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- اگر چه کرونا اکنون جان افراد بسیاری را می ستاند، اما همچنان "سل" یک علت بی وقفه برای عفونت های تنفسی و مرگ انسان است. هزینه این بیماری سالانه 10.4 میلیارد دلار و نسبتاً سنگین می باشد که در برخی از فقیرترین کشورهای جهان این یک بار سنگین است. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی می گویند: اشکال مقاوم به آن در برابر چند دارو نه تنها موانع مهمی برای مراقبت مؤثر از سل و پیشگیری جهانی نیست، بلکه یک تهدید و بحران مداوم در سلامت است.

این آژانس هدف بلندپروازانه خود را برای پایان دادن به همه گیری سل در کشورهای آسیب دیده تا 10 سال آینده تعیین کرده است. از بین بردن این بیماری به طور کلی یکی از اهداف بهداشتی اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است.

با توجه به نیاز مبرم به کنترل بیماری، یک همکاری بین المللی محققان در لندن و پکن مجموعه ای از مطالعات مدل سازی ریاضی را برای تعیین اینکه آیا چندین واکسن جدید ابتلا به سل فرصت جدیدی برای کنترل سل ارائه می دهد، انجام داده است.

اعضای تیم همکاری از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چینی استقبال می کنند. متخصصان بهداشت عمومی از سراسر جهان می گویند زمان اصلی برای شروع کار عظیم مهار سل است.

محققان تأكید كردند: با بیش از 10 میلیون مورد حادثه سل در سال در جهان و كاهش متوسط ​​میزان بروز سالانه تنها 1.8 درصد، ابزارهایی مانند واكسن به شدت مورد نیاز هستند.

"ربکا سی هریس" در این خصوص نوشت: در حال حاضر 14 کاندید واکسن سل در خط لوله توسعه بالینی با قابلیت و مشخصات مختلف واکسن وجود دارد.

از جمله واکسن هایی که در خط تولید هستند، واکسن هایی هستند که از بیماری جلوگیری می کنند و نوع دیگری که از عفونت جلوگیری می کند. گر چه به نظر می رسد این یک تفاوت معنایی باشد، اما توجه به این نکته مهم است که سل یک بیماری پیچیده است که با مراحل فعال و نهان مشخص می شود. سل می تواند دوره های تاخیر داشته باشد که یک عمر ادامه دارد. هرگونه کاهش در ایمنی باعث می شود که با سیل عفونی (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) در حالت فعال شعله ور شود.

یکی از کاندیداهای واکسن با هدف پیشگیری از بیماری M72 / ASO1E  لقب گرفته و محصول غول دارویی GlaxoSmithKline است. مطالعات نشان داده است که باعث ایجاد پاسخ های ایمنی شدید در طیف وسیعی از جمعیت از جمله افراد مبتلا به HIV می شود. سایر واکسن های سل که پیش از عفونت به خوبی کار می کنند در چین در حال توسعه هستند.

با این حال "هریس" و همکارانش خاطرنشان کردند که سؤالات مهم در مورد تأثیر بالقوه سطح جمعیت دو نوع واکسن سل باقی مانده است.

به عنوان مثال، در ادبیات علمی اتفاق نظر وجود دارد که واکسن های پیشگیری از بیماری احتمالاً تأثیر سریع تر و بیشتری نسبت به واکسن های پیشگیری از عفونت دارند. با وجود این اعتقاد، "هریس" و همکارانش تأکید کردند که در مورد تأثیر نسبی واکسن ها برای جلوگیری از عفونت در مقایسه با پیشگیری از بیماری در استراتژی های واکسیناسیون بزرگسالان/بزرگسالان کمبود تحقیق وجود دارد.

برای جمع آوری پاسخ، همكاران لندن و پكن از تأثیر واكسن های سل فرضی در سه كشور با بار سنگین: چین، آفریقای جنوبی و هند استفاده كردند. آن ها علاوه بر این مدل های انتقال ایجاد کردند که اطلاعات جمعیتی مربوط به سن و اطلاعات اپیدمیولوژیک مربوط به هر یک از کشورها را در نظر گرفت.

"هریس" در توصیف دو نوع واکسن نوشت: ما برای جلوگیری از عفونت یا بیماری، اثر واکسن را متنوع کردیم. در همه تنظیمات، نتایج نشان می دهد واکسن های پیشگیری کننده از بیماری در جمعیت آلوده به سل بیشترین تأثیر را خواهند داشت.

حتی اگر 14 واکسن سل در دست تولید باشد، در حدود 100 سال فقط یکی از آنها توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده و سایر نقاط جهان تأیید شده است. این مداخله به واکسن BCG معروف است.

واکسن BCG از محافظت کامل در برابر سل در کودکان برخوردار است اما در محافظت از بزرگسالان در برابر سل ریوی کاملاً مثر نیست. به همین دلیل گروه های تحقیقاتی مانند همکاری لندن و پکن در جستجوی راه حل هستند.

تا زمانی که بیماری همه گیر کووید 19 فوران کرد و به سرعت بیش از 1 میلیون نفر جان خود را از دست داد. سل سلطنت مهلکی را به عنوان بزرگترین علت بیماری زای مرگ و میر بزرگسالان در کره زمین حفظ کرده بود و سالانه حدود 1.4 میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند.

 

یک شنبه ۱ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱۱ آبان ۱۳۹۹)