کد خبر : 252970 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان - 21:09
داروی سرطان خون به کمک درمان سرطان پوست آمد منبع: ساینس الرت / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک مطالعه جدید به سرپرستی محققان مرکز سرطان دانشگاه کنتاکی مارکی و دپارتمان داروسازی و علوم تغذیه انگلستان نشان دهنده مزیت بالقوه استفاده از داروی ضد لوسمی نیلوتینیب است که بیشتر برای درمان لوسمی میلوژن مزمن و برای غلبه بر مقاومت درمانی در متاستاز ملانوم (سرطان پوست) استفاده می شود.

در این مطالعه که در Nature Communications منتشر شده است، محققان از فرهنگ سلولی و مدل های حیوانی استفاده کردند تا نشان دهند که نیلوتینیب، یک مهارکننده ABL کیناز، ممکن است برای بیماران مبتلا به ملانوم متاستاتیک (سرطان پوست) که مقاومت به رژیم های دارویی مراقبت های استاندارد فعلی را دارند، فوایدی فراهم کند.

ملانوم یک شکل بسیار کشنده از سرطان پوست است که گسترش می یابد و به سایر اندام ها می رسد. ایمنی درمانی می تواند برای برخی از بیماران درمان کننده مؤثری باشد.

برخی از بیماران مبتلا به ملانوما جهش ژنی به نام BRAF دارند و می توان آن ها را با کوکتل مهارکننده BRAF/MEK درمان کرد، این مسیر مهار شده توسط BRAF را مهار می کند (BRAF-> MEK-> ERK) که برای رشد و زنده ماندن سلول های ملانوم (سرطان پوست) بسیار مهم است. مهار کننده های BRAF/MEK در ابتدا برای اکثر افراد خوب عمل می کند و باعث کوچک شدن تومورهای آن ها می شود.

با این حال، برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران، این داروها بعد از حدود یک سال دیگر متوقف می شوند. بیمارانی که به سیستم ایمنی درمانی پاسخ نمی دهند یا در برابر مهارکننده های BRAF/MEK مقاومت می کنند گزینه های درمانی اضافی کمی دارند و به سرعت تسلیم بیماری خود می شوند.

دکتر "رینا پلاتنر" استاد کالج پزشکی انگلستان گفت: بسیار مهم است که بدانیم ملانومات متاستاتیک چگونه مقاومت ایجاد می کنند تا بتوانیم روش های درمانی جدیدی را برای جلوگیری یا مقاومت در برابر مقاومت طراحی کنیم.

گروه وی به سرپرستی دكتر "راكشامانی تریپاتی" مکانیزم جدیدی را برای توضیح دلیل مقاومت برخی از بیماران در برابر مهاركننده های BRAF/MEK  شناسایی كردند. محققان مارکی نشان دادند که تیرولین کینازهای ABL که بیشتر به دلیل مشارکت در پیشرفت لوسمی انسانی شناخته می شوند، با فعال کردن پروتئینی به نام  MAP3K1  باعث فعال شدن مجدد MEK/ERK در حضور مهار کننده های BRAF/MEK می شوند.

علاوه بر این، محققان همچنین نشان دادند كه داروی مورد تأیید FDA  كه كینازهای ABL را مهار می كند و بیش از یك دهه برای درمان لوسمی های ABL رانده شده است (nilotinib) مورد استفاده قرار می گیرد، ملانوماها را به میزان مهاركننده های BRAF/MEK مجدداً حساس می كند و باعث انقباض طولانی مدت می شود.

مقاومت ملانومای مقاوم در موش ها نشان داد که اگر در آغاز درمان به موش ها به همراه داروهای مهار کنندهBRAF/MEK ، نیلوتینیب داده شود در وهله اول می توان از مقاومت به طور چشمگیری جلوگیری کرد.

 

یک شنبه ۱ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱۱ آبان ۱۳۹۹)