کد خبر : 253052 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ آبان - 23:02
آزمایش خون بهتر از آن چه تصور می شد، سرطان ها را پیش بینی می کند منبع: گلوبال نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در PLOS Medicine و با بودجه تحقیقات Cancer Research UK وNIHR ، آزمایش خون بهترین راه برای پیش بینی برخی سرطان ها همچون تخمدان است و بیش از آن که تصور می شود می تواند به پیش بینی ابتلاء به سایر انواع سرطان ها کمک کند.

این مطالعه که مربوط به دانشگاه "اکستر" بود، به عنوان بخشی از همکاری CanTest توسط دکتر "گارت فانستون" در دانشگاه کمبریج انجام شد و بیش از 50 هزار زن را که در انگلیس نوع خاصی از آزمایش خون را با پزشک عمومی خود انجام دادند، مورد مطالعه قرار داد.

این آزمایش برای زنانی است که علائمی احتمالاً ناشی از سرطان تخمدان دارند. بنابراین قضاوت در مورد علت ایجاد آن‌ها دشوار است. به دنبال پروتئینی در خون به نام Cancer Antigen         سرطان تخمدان ایجاد می شود که می تواند نشانه ای از سرطان تخمدان باشد. زنان مبتلا به سرطان تخمدان غالباً سطح بالایی از این پروتئین در خون خود دارند، بنابراین پزشکان عمومی از این آزمایش برای تعیین اینکه آیا بیمار برای انجام آزمایش های بعدی مانند سونوگرافی نیاز به مراجعه دارد استفاده می کنند.

با این حال، این مطالعه در مراقبت های اولیه برای اولین بار نشان داد که CA125 نه تنها در زنانی که بعداً مبتلا به سرطان تخمدان تشخیص داده شدند، مطرح شد بلکه در افرادی که نوع دیگری از سرطان مانند تومور لوزالمعده، ریه یا روده داشتند، نیز به تشخیص پزشکان کمک های قابل توجهی کرد.

این مطالعه همچنین نشان داد که نسبت زنان با آزمایش غیرطبیعی که هر نوع سرطان داشته اند، در زنان 50 سال به بالا (33 درصد) نسبت به زنان زیر 50 سال (6 درصد) بسیار بیشتر است که نشان می دهد این تعداد بیشتر است.

این تیم با استفاده از سن و سطح پروتئین در خون، مدل هایی را تولید کرده اند که پزشکان عمومی می توانند در آینده برای تعیین خطر ابتلا به سرطان در زنان استفاده کنند و به پزشکان عمومی ابزار بهتری برای تصمیم گیری در مورد نیاز بیماران به مراجعه به پزشکان ارائه می دهند.

اگرچه این آزمایش در حال حاضر توسط NICE توصیه می شود و پزشكان به طور گسترده ای برای كمك به تصمیم گیری در مورد نیاز به ارجاع به سرطان از آن استفاده می كنند، اما هیچ مطالعه بزرگی قبلا ارزیابی كرده است كه این آزمایش در یك مراقبت اولیه چگونه عمل می كند نتیجه غیرطبیعی CA125      12 برابر است احتمال پیش بینی سرطان تخمدان بیشتر از آن است که در گذشته تصور می شد.

پروفسور "ویلی همیلتون" از دانشگاه اکستر گفت: این مقاله از دو جهت مفید است؛ اول این که به پزشکان عمومی کمک می کند در صورت مواجهه با زنان با علائم غیر قابل توضیح که ممکن است نشان دهنده سرطان تخمدان باشد. ثانیاً پیام در سطح بین المللی مفید است. چند کشور استفاده می کنند  CA125  و خانم ها باید برای انجام یک متخصص یا سونوگرافی به بیمارستان مراجعه کنند. انجام آزمایش خون دقیق توسط پزشک خانواده بسیار ساده تر و بهتر است و این تحقیقات گامی در این راه است.

دکتر "والتر" استاد دانشگاه کمبریج گفت: این آزمایش خون به وضوح ابزاری مفید برای تشخیص سرطان تخمدان در مراقبت های اولیه به ویژه برای زنان 50 سال یا بیشتر است. نتایج ما به پزشکان کمک می کند تا زنان در سنین مختلف را تریاژ کنند، افرادی که در معرض خطر بیشتری برای سرطان هستند را برای مراجعه سریع و آزمایش های بعدی انتخاب کنند. ما امیدواریم که استفاده از این آزمایش به تشخیص زودهنگام زنان مبتلا به سرطان کمک کند؛ در حالی که نگرانی های بی مورد را در مبتلایان به بیماری کاهش می دهد.

سرطان تخمدان ششمین سرطان شایع در زنان در انگلیس است. شانس زنده ماندن برای زنانی که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می شود بسیار بیشتر است.

تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه یکی از مؤثرترین راه ها برای بهبود بقاست. 93 درصد از افراد مبتلا به سرطان تخمدان در صورت تشخیص در اولین مرحله به مدت 5 سال یا بیشتر در بیماری خود زنده می مانند در حالی که اگر در آخرین مرحله تشخیص داده شوند فقط 13 درصد شانس زنده ماندن دارند.

متأسفانه، بیماری اغلب در اواخر مرحله (مرحله 3 یا 4) تشخیص داده می شود که سرطان قبلاً گسترش یافته باشد و احتمال زنده ماندن کسی کاهش یابد. این امر تا حدی به این دلیل است که علائمی مانند از دست دادن اشتها، درد شکم و نفخ شکم به طور مکرر در زنان بدون سرطان تخمدان رخ می دهد و کار در مورد اتفاقات را تا دیر وقت دشوار می کند.

 

چهارشنبه ۴ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱۴ آبان ۱۳۹۹)