کد خبر : 253092 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۱۶ آبان - 18:11
مشکلات اقتصادی ایران ناشی از نوع مدیریت داخلی است مجیدرضا حریری / رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین

نوآوران آنلاین- از نیمه دوم سال گذشته، اقتصاد ایران با موجی از مشکلات مواجه شد. بخشی از این مشکلات به مسائل داخلی و نوع مدیریت اقتصاد در داخل مربوط می شد و بخشی نیز به اتفاقات و تحولات سیاسی در روابط بین‌الملل بستگی داشت.

نمی توان به طور قاطع عنوان کرد که عوامل خارجی زمینه بروز مشکلات در اقتصاد ایران را ایجاد کرده اند. چرا که در همه کشورها در وهله نخست نوع مدیریت مسؤولانش تعیین کننده شرایطش است.

قطعا در کشوری که مسؤولان نظارت دقیقی بر همه بازارها و بخش ها دارند امکان سوء استفاده و دلالی وجود ندارد و نهایتا تورم مهار می شود و مردم با مشکلات اقتصادی کمتری مواجه می شوند.

نمی توان نقش مدیریت داخلی در اداره اقتصاد کشور را نادیده گرفت. اگر اقتصاد ایران از مدیریت مناسبی برخوردار بود از مواهب طبیعی مناسبی که در اختیار داشتیم در راستای بهبود وضعیت استفاده می شد. سال های بسیاری امکان فروش نفت و ارزآوری از این طریق برای کشورمان مهیا بود که در آن زمان مسؤولان با اتکا به این حوزه و بی توجه به سایر راه های درآمدزایی، اقدامی در راستای گسترش صادرات غیرنفتی نکردند.

این مشکل اکنون که با تحریم های نفتی مواجه ایم بیش از گذشته خودنمایی می کند. در مجموع باید اذعان داشت در داخل کشورمان مسؤولان از بسیاری از امور مهم غافل بوده اند و این غفلت اکنون در کنار سایر مشکلات حوزه سیاست خارجی به شکلی نامناسب، معیشت و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

برای نمونه می توان به تحولات حوزه ارز اشاره کرد که از سال گذشته آغاز شد و طی هفته های اخیر به اوج خود رسید. به قدری این نوسانات بر اقتصاد ایران تأثیرگذار بود که به طور روزانه تورم در اقتصاد ما افزایش می یافت و علت گرانی را افزایش نرخ دلار عنوان می کردند.

طی چند روز اخیر از شدت نوسانات ارز کاسته شده است و در برخی بازارها نیز به موازات آن شاهد ثبات و گاها کاهش قیمت ها بودیم.

باید شرایطی را ایجاد کنیم که تاثیر ارز و نوسانات آن بر قیمت ها به حداقل برسد. اگر این اتفاق بیافتد با افزایش قیمت دلار، تاثیری در سایر بخش ها ایجاد نخواهد شد.

نهایتا اقتصاد ایران مصون از تحولات قیمتی بازار ارز می شود و تورم به طور روزانه و متناسب با پول امریکا افزایش را تجربه نخواهد کرد.