کد خبر : 253183 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۸ آبان - 19:37
پیش بینی تأثیر دارو در بیماران پارکینسون از طریق میزان لرزش دست منبع: نیویورکر / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- به نظر می رسد تأثیر داروی "دوپامینرژیک" بر توانایی یادگیری بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون با وجود علائم لرزش ارتباط دارد. در بیمارانی که لرزش را تجربه نمی کنند، داروی "دوپامینرژیک" توانایی یادگیری از پاداش (یادگیری تقویت) را بهبود می بخشد. قابل توجه است که این دارو هیچ مزیتی در یادگیری پاداش برای بیمارانی که لرزش دارند نشان نمی دهد.

"هانکه دن اودن" پژوهشگر مغز در دانشگاه "رادبود" می گوید: تا حدی تعجب آور است که تاکنون، مطالعات مربوط به شناخت بیماری پارکینسون هرگز تمایز بین بیمارانی که لرزش نشان می دهند را از آن هایی ارزیابی نمی کند. مطالعه ما نشان می دهد که رابطه ای بین مشکلات مهارت های حرکتی و مشکلات شناختی در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون وجود دارد.

بیشتر بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون لرزش در بازو یا پا دارند. از هر چهار بیمار فقط یک نفر این علائم را تجربه نمی کند. علاوه بر این، بسیاری از بیماران مسائل ذهنی را تجربه می کنند. به دلیل کاهش "دوپامین" (یک مولکول پیام رسان شیمیایی که در مغز ایجاد می شود) بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون نسبت به یادگیری از طریق پاداش حساسیت کمتری پیدا می کنند.

تعداد زیادی از مطالعات قبلی نشان داده است که این اختلال یادگیری با تجویز داروهای دوپامینرژیک قابل رفع است. با این حال یک معما باقی مانده بود که چرا دارو در بسیاری از بیماران تأثیری نداشته است. مطالعه محققان رادبود نشان می دهد که این بهبود از طریق دارو فقط در بیمارانی اتفاق می افتد که لرزش دارند.

محققان مشاهده کردند که با استفاده از دارو، بیماران بدون لرزش در انجام وظیفه ای که برای دریافت پاداش (امتیاز) باید یاد بگیرند یک دکمه را یاد بگیرند بهتر می شوند.

این نتیجه با تحقیقات قبلی کاملاً موافق است. با این حال، به طرز قابل توجهی، بیماران با لرزش اثر متضادی را به نمایش می گذارند.

مهم تر از همه این که بیماران بدون لرزش به طور کلی سریع تر توانایی های شناختی را نشان می دهند و بیشتر احتمال دارد که به زوال عقل مبتلا شوند.

به گفته محققان، بهبود درک ما از این تنوع بیمار بسیار مهم است. "ریک هلمیچ" متخصص مغز و اعصاب در این خصوص گفت: این مطالعه به ما می گوید که سیستم "دوپامین" بیماران مبتلا به پارکینسون با لرزش و بدون آن از طرق مختلف تحت تأثیر قرار می گیرند و این فراتر از سطح مشکلات حرکتی است و بر شناخت نیز تأثیر می گذارد.

این که کسی لرزش را تجربه کند یا نه، ممکن است به طور بالقوه دارای ارزش پیش بینی کننده قابل توجهی در مورد اثربخشی دارو در حوزه شناختی باشد.

 

دوشنبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱۹ آبان ۱۳۹۹)