کد خبر : 253267 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ آبان - 18:48
رئیس انجمن قطعه سازان در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: خیز دوباره بازار خودرو پس از ریزش مقطعی قیمت ها خبر خوش کاهش قیمت ها در بازار خودرو چندان پایدار نبود و به فاصله چند روز بعد شاهد بازگشت قیمت های بالا به این بازار بودیم. شاید بتوان علت ظاهری این اتفاق را افزایش جزئی قیمت دلار طی روز گذشته عنوان کنیم، اما نمی توان علل باطنی و اصلی گرانی ها یعنی نبود مدیریت صحیح در اقتصاد را نادیده بگیریم. به طور کلی در همه بخش های اقتصاد کشورمان با سوء مدیریتی مواجه هستیم که دامن مردم را گرفته است. اغراق نکرده ایم اگر همه مشکلات را ناشی از مدیریت غلط در کشورمان بدانیم؛ این در حالی است که مسؤولان خود را به هیچ عنوان در بروز وضعیت ایجاد شده مقصر نمی دانند و همه قصور را بر گردن تحریم ها می اندازند. در همین خصوص به گفت و گو با محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه سازان ایران پرداختیم.

نوآوران آنلاین- نجفی منش طی گفت و گویی با خبرنگار روزنامه نوآوران با بیان این که مجدد قیمت خودرو سیر صعودی به خود گرفت، اظهار داشت: خودرو طی سال های اخیر از جمله بازارهایی بوده است که مکرر شاهد فراز و فرودهای قیمتی در آن بوده ایم؛ فراز و فرودهایی که قیمت دلار آن را رقم زده است و مسؤولان قادر به کنترل آن نبودند. به محض افزایش نرخ ارز و نوسانات این حوزه در بازار خودرو نیز آشفتگی هایی قیمتی را شاهد بوده ایم که موجب شده تا مصرف کنندگان واقعی خودرو برای مدتی از خریدشان صرف نظر کنند. به دنبال این رفتار مصرف کنندگان، بازار هر بار که با گرانی مواجه می شود رکود را نیز تجربه می کند.

وی افزود: یکی از نکات جالب توجه این است که در بازار خودرو با وجود این که رکود سنگین به چشم می خورد، اما قیمت ها نجومی افزایش می یابند و بدون وقفه حتی طی یک شبانه روز شاهد قیمت های متفاوتی هستیم.

رئیس انجمن قطعه سازان با بیان این که بر بازار خودرو نظارت مناسبی وجود ندارد، گفت: طبیعی است در شرایطی که دلالان زمینه را مناسب ببیند فعالیت های شان را گسترش می دهند. یکی از دلایل اصلی افزایش بی سابقه نرخ ها در بازار خودرو نیز دلالان هستند. نوسانات ارزی نیز در این میان بی تقصیر نیستند، اما بیشتر نقش بهانه را ایفا می کنند و واسطه گران و سودجویان با مشاهده تنش های ارزی در کشور به افزایش قیمت ها در بازار خودرو دامن می زنند. طی هفته های اخیر شرایط به گونه ای شده بود که در بازار قیمت های سلیقه ای بسیاری به چشم می خورد که با قیمت های کارخانه بسیار تفاوت داشت.

نجفی منش مطرح کرد: طی روزهای اخیر با فروکش کردن نرخ دلار تا حدی بازارهای اقتصادی ایران از جمله بازار ارز، سکه و خودرو ثبات و در برخی موارد کاهش قیمت های کمی را تجربه کردند. بازار خودرو از جمله حوزه هایی بود که این کاهش قیمت به طور محسوسی در آن خودنمایی کرد، اما این رویه دوام زیادی نیاورد و فقط چند روز طول کشید. روز گذشته مجدد شاهد اوج قیمت ها در این بازار بودیم؛ به گونه ای که تعجب همگان را برانگیخت.

وی ادامه داد: متأسفانه بازارهای اقتصادی ایران هیچ گاه برای مدت قابل توجهی ثبات را تجربه نکردند. همواره کاهش قیمت ها مقطعی و کوتاه مدت بوده است و تاثیری در بهبود وضعیت نداشته است، اما بالا بودن قیمت ها و سیر صعودی در بازارها روند همیشگی بوده است و قیمت ها معمولا تمایل به افزایش دارند نه کاهش. در نتیجه چنین شرایطی مردم آسیب های مالی شدیدی را متوجه می شوند و زندگی شان تحت تاثیر نرخ دلار در شرایط اسفباری قرار می گیرد.

رئیس انجمن قطعه سازان افزود: در شرایط کنونی که بازارها تا حدی آرام گرفت و سیر نزولی قیمت ها را شاهد بودیم، دلالان و سودجویان از ایجاد این وضعیت نگران شدند؛ چرا که سود اصلی آن ها در شرایط آشفته و مشوش بازار تأمین می شود. اگر اقتصاد روزهای آرامی داشته باشد و کاهش قیمت ها در همه زمینه ها صورت گیرد سودجویان زیان می کنند. به همین جهت تلاش دارند تا به بهانه های مختلف و قیمت ها را بالا نگه دارند و مانع از شکستن قیمت ها در بازارهایی همچون ارز، خودرو و سکه شوند. در چنین شرایطی مسؤولان باید با کنترل و نظارت بر بازارهای مختلف رفاه را برای مردم ایجاد کنند و اجازه ندهند که دلالان بازارها را به دست گیرند و اقتصاد را ناآرام کنند.