کد خبر : 253307 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۲۳ آبان - 19:18
سلول های ضد پیری؛ مفید در مقابله با گسترش سرطان منبع: نیویورکر / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک مطالعه پیش بالینی که توسط محققان صورت گرفته است، نقش سلول های پیری در تشکیل متاستاز را نشان می دهد و دارویی را شناسایی می کند که قادر به جلوگیری از آن ها باشد. یافته های گروه محققان در سوئیس، ایتالیا و ایالات متحده به رهبری پروفسور "آندره آلیمونتی" اطلاعات مهمی را برای درمان شخصی بیماران فراهم می کند.

سلول های ضد پیری، تکثیر تومورها را در بدن متوقف می کنند. در روش های درمانی سرطان، عمدتاً از داروهایی استفاده می شود تا رشد تومور را کُند یا متوقف کند.

سلول های ضدپیری می توانند در شرایط خاص، مسیر مخالف را نیز طی کنند که در درمان نامطلوب است؛ آن ها تهاجمی تر می شوند و متاستاز ایجاد می کنند. 

در آزمایشگاه های انستیتوی تحقیقات انکولوژی محققان یک ژن خاص یعنی (TIMP1) را شناسایی کردند که سلول های سرطانی پیر را هدایت می کنند تا در ایجاد متاستاز نقش فعالی داشته باشد. اگر این ژن در واقع از بین برود یا غیرفعال شود، به اصطلاح برنامه ریزی مجدد عواملی است که توسط سلول های پیری آزاد می شود و به ترکیبی منجر می شود که تومور را تهاجمی و تهاجمی و در نتیجه متاستاتیک می کند.

این مطالعه که در همکاری با انستیتوی "ونتو" پزشکی مولکولی دانشگاه "پادوآ" انجام شده است، در حقیقت نشان داده است که عدم وجود یا غیرفعال شدن (TIMP1) و (PTEN) در سرطان پروستات با مقاومت در برابر درمان تومور و نتیجه بالینی شدیدتر ارتباط دارد.

پروفسور "آندره آلیمونتی" و تیم وی در مطالعات پیش بالینی خود نشان داده اند که چطور این امر واقعیت دارد. پروفسور "آلیمونتی" می گوید: نتایج این تحقیق بار دیگر ما را به سمت درمان سرطان شخصی سوق می دهد. عوامل ژنتیکی بیمار در واقع می تواند تعیین کند که آیا پیری تأثیر مثبتی بر رشد تومور دارد یا تأثیر منفی در تحریک تشکیل متاستاز دارد. در حالت دوم، استفاده از داروی شیمی درمانی که احتیاط را پیر می کند مهم است. در عوض باید داروهای سنولیتیک که سلول های پیر را از بین می برد، تجویز شوند.

دکتر "ایلاریا گوچینی" در این خصوص می گوید: شناخته شده بود که سلول های ضد پیری در ابتدا می توانند از رشد تومور جلوگیری کنند یا یک اثر دقیقاً مخالف دارند که باعث می شود تومور بسیار تهاجمی و متاستاتیک شود، اما مشخص نبود که چگونه این روند اتفاق افتاده است. بنابراین ضروری است که تلاش شود این دوگانگی پیری حل شود تا جلوی مخرب متاستازها گرفته شود. ما کشف کردیم که (TIMP1) ژن اصلی تعیین کننده نوع پیری در سرطان پروستات است. این مطالعه راه را در سطح بالینی برای استفاده از داروهای "سنولیتیک" و کشف داروهای جدید داروهای خاص علیه سلول های پیر برای تولید متاستاز که دوباره برنامه ریزی شده است هموار می کند.

 

شنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۴ آبان ۱۳۹۹)