کد خبر : 253398 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ آبان - 18:17
هادی حق شناس در گفت و گو با نوآوران مطرح کرد: اقتصاد ایران؛ قربانی ناهماهنگی های مدیریتی یکی از اساسی ترین مشکلات در ایران ساختار غلط مدیریتی است که در همه زمینه ها به ویژه در حوزه اقتصادی شاهدش هستیم. این ساختار اشتباه در زمینه اقتصادی بیش از سایر زمینه ها محسوس است و علت آن را می توان در این امر دانست که سیاست های اشتباه کنونی تأثیرات بسیار نامناسبی بر زندگی اقتصادی مردم داشته است. این در حالی است که باید سیاستگذاری ها به نحوی باشد که زندگی و معیشت مردم را بهبود بخشد و تأمین کننده نیازهای مردم باشد، اما برعکس موجب شده تا مردم قدرت خرید مدت زمان مشابه سال قبل شان را نیز نداشته باشند. در همین خصوص به گفت و گو با دکتر هادی حق شناس، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی پرداختیم.

نوآوران آنلاین- حق شناس طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران یکی از مهم ترین علل بروز مشکلات در اقتصاد ایران را ناهماهنگی و نبود انسجام در بخش های مدیریت امور اقتصادی دانست و گفت: حوزه اقتصادی کشور نیز هم چون سایر زمینه نیاز به انسجام و مدیریت صحیح دارد، اما متاسفانه این امر مهم مغفول واقع شده است و در حال حاضر شاهد بروز بحران در حوزه اقتصاد کشورمان هستیم. اداره امور اقتصادی اگر در کشورمان صحیح بود اکنون به نتایج موفقیت آمیزی در زمینه رشد و توسعه دست می یافتیم، اما متأسفانه در بخش مدیریت با خلأهای بسیاری در کشورمان مواجه هستیم که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: پیش نیاز حرکت به سمت رشد و توسعه ایجاد هماهنگی میان دستگاه های مختلف است. به ویژه این هماهنگی باید در زمینه اقتصادی صورت گیرد تا رفاه و معیشت مردم آسیب نبیند. در حال حاضر به خوبی شاهد عوارض ناشی از نبود مدیریت مناسب در کشورمان هستیم و این تأثیرات سوء را می توان در نحوه زندگی مردم مشاهده کرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از این که اقتصاد کشور ما اکنون به حال خود رها شده است، اظهار داشت: نتیجه این رهاشدگی و بی توجهی این شده که طبقه متوسط به کلی از ادبیات اقتصادی کشور ما حذف شده است و جای خود را به طبقه محروم و فقیر داده است. در وضعیت کنونی بسیاری از افراد از نظر قدرت خرید دچار مشکل هستند و نمی توانند نیازهای روزمره شان را بگذرانند. فرزندان تعداد بالایی از خانوارهای ایرانی گرفتار مسائل مالی شدند و در حسرت بسیاری از نیازهای حتی ساده هستند که پیش تر قابل تأمین بود؛ از دیگر سو نیز سرپرستان خانوار در حال حاضر شرمنده خانواده شان هستند که نمی توانند با کسب درآمد مناسب نیازهای خانوار را رفع کنند.

حق شناس هم چنین به شیوع کرونا در کشورمان اشاره کرد و گفت: در کنار همه مسائلی که با آن مواجه بودیم، اکنون ردپایی از کرونا را نیز بر اقتصادمان شاهد هستیم که در این زمینه نیز باید اذعان داشت مسؤولان مقصر بودند؛ چرا که اگر ماه ها پیش اقدامی در زمینه تطعیلی شهرها و توقف فعالیت های مختلف و هم چنین بستن جاده ها صورت می گرفت در حال حاضر میزان مرگ و میرها بسیار کم تر بود. بسیاری از افراد با مسافرت میان شهرهای مختلف، ویروس کرونا را به دیگر شهرها بردند و مردم آن جا را نیز آلوده کردند و به این ترتیب ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی موجب شد تا اکثر شهرهای کشورما در وضعیت قرمز قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به این که کرونا علاوه بر مسئله سلامتی، اقتصاد خانوارها را نیز تحت تاثیر قرار داده است، باید تمهیدات مناسبی جهت کاهش مشکلات صورت گیرد. در اسفند سال گذشته که رسماً اعلام شد کرونا در کشورمان شیوع یافته است اصناف مختلف با مشکل کمبود درآمد مواجه شدند. عدم خرید از سوی مردم موجب شده تا همه کسب و کارها اکنون رکود سنگین تر از قبل را تجربه کنند. از یک سو حفظ سلامتی و کاهش ریسک خطر ابتلاء به کرونا موجب شده تا مردم کم تر نیازهای شان را تامین کنند و از دیگر سو نیز مشکلات مالی مسبب کاهش تقاضا در بازار شده است. در مجموع باید گفت همه عوامل دست به دست هم داده اند و اقتصاد را در شرایطی قرار داده اند که امروزه با رکود واقعا بی سابقه ای روبه رو هستیم که در این میان بیش از هر عامل دیگری، نبود هماهنگی میان مدیران موجب شده تا به این وضعیت دچار شویم.