کد خبر : 253475 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ آبان - 18:43
بازگشت رونق کسب و کارها در صورت مهار کرونا حمیدرضا صالحی / عضو اتاق بازرگانی

نوآوران آنلاین- در همه کشورهای دنیا کرونا به تهدید بزرگی برای اقتصادشان تبدیل شده است.

در کشور ما نیز مشکلات اقتصادی به قدری گسترده شده اند که به جرأت می توان گفت سال ها زمان می برد تا آسیب های ناشی از کرونا که منجر به بروز بحران در اقتصاد ایران شده است رفع گردند.

باید چندین ماه قبل فعالیت های برخی بخش ها ممنوع اعلام می شد تا همان زمانی که میزان ابتلاء و مرگ و میرها کم بود، شیوع کرونا در جامعه مان کاهش می یافت.

اگر این اتفاق می افتاد اکنون بسیاری از افرادی که از دنیا رفتند در دنیا بودند و نابودی این ویروس در کشورمان راحت تر بود، اما به دلیل برخی ملاحظات اقتصادی این اتفاق نیفتاد.

اکنون آمار مرگ و میرها 3 رقمی است و طی روزهای اخیر بیش از 400 نفر از هموطنان مان به دلیل ابتلاء به کرونا از دنیا رفته اند.

باید میزان مرگ و میرها به حداقل برسد و میزان انتقال به شدت کاهش یابد تا شاهد از بین رفتن این ویروس باشیم.

متاسفانه در حال حاضر ویروس کرونا جهش یافته است و مبارزه با این نوع ویروس بسیار دشوار است. بسیاری از کشورهای دنیا بعد از مدتی قرنطینه موفق شدند آمار مرگ و میرهای کرونایی را به حداقل ممکن برسانند، اما در کشور ما که مبارزه با کرونا بی اهمیت جلوه داده شده است کاهش میزان مبتلایان و فوتی ها نیازمند برنامه ریزی اصولی در جهت متوقف کردن همه فعالیت ها و تعطیل کردن شهرها به طور کامل است.

کرونا ویروسی است که از فرد به فرد دیگر منتقل می شود و تا زمانی که این چرخه انتقال فعال باشد و افراد در سطح جامعه با یک دیگر در ارتباط باشند این ویروس نیز هم چنان زنده خواهد بود و قوی تر شده و در بدن دیگر افراد با آسیب ها و علائم شدیدتری بروز خواهد یافت.

در وضعیت کنونی باید در وهله نخست نکات بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنیم و در مرحله بعد باید دولت با اتخاذ تمهیداتی در جهت تعطیلی جدی شهرهای قرمز تلاش تا این زنجیره را قطع کند. اگر زنجیره انتقال کرونا قطع شود و فعالیت های اقتصادی به روال سابق بازگردد می توان امید داشت که تا حدی از شدت رکود ایجاد شده در اقتصاد کاسته شود و در صورت مدیریت صحیح وضعیت تا حدی رونق به کسب و کارها بازگردد.