کد خبر : 253492 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۹ آبان - 05:21
در صورت ساخت واکسن نیز کرونا هم چنان قربانی خواهد داشت منبع: هلث دی نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- مدیر اورژانس سازمان بهداشت جهانی هشدار داد واکسن ها برای شکست موج دوم بیماری همه گیر کرونا مورد استفاده قرار نمی گیرند.

"مایکل رایان" مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت گفت: واکسن ها نباید به عنوان یک راه حل جادویی "تک شاخ" دیده شوند و کشورهایی که با احیای مجدد ویروس مبارزه می کنند، مجبور به تحمل وضعیت هستند.

وی در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ عمومی در شبکه های اجتماعی گفت: من فکر می کنم حداقل چهار تا شش ماه قبل از انجام واکسیناسیون باید به طور دقیقی این واکسن تست و در نتیجه، به عنوان درمان قطعی اعلام گردند.

"رایان" افزود: علی رغم اعلامیه های امیدوار کننده اخیر از آزمایشات واکسن کاندیداهای مرحله نهایی، ما هنوز موفق به ساخت واکسن نهایی نیستیم. بسیاری از کشورها از این موج عبور می کنند. به نظر می رسد موج های بعدی کرونا شدیدتر باشد و مجبور به مبارزه با این ویروس بدون واکسن هستیم.

ما باید این موضوع را درک و درونی کنیم که ما مجبور شده ایم این بار و بدون واکسن از اوج بیماری کرونا عبور کنیم.

شرکت داروسازی "فایزر" نیز در این خصوص گفت: یک مطالعه کامل درباره واکسن آزمایشی آن نشان داد که 95 درصد مؤثر است، در حالی که شرکت همکار آمریکایی Moderna این هفته گفت که واکسن ساخته شده توسط آن ها 94.5 درصد مؤثر است. روسیه نیز ادعا می کند که واکسن ساخته شده توسط محققانش بیش از 90 درصد مؤثر است.

"رایان" در اعتقاد اشتباه مبنی بر این که اکنون واکسن ها به جای آن مشکل را حل می کنند، نسبت به کاهش هوشیاری فردی در برابر ویروس هشدار داد.

برخی از مردم فکر می کنند که واکسن به تعبیری، راه حل خواهد بود؛ در حالی که باید با توجه به تغییر رفتار کرونا گفت ممکن است که در صورت ساخت واکسن هم چنان شاهد قربانیان کرونا باشیم و کرونا به صفر نمی رسد.

 

پنج شنبه ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۹ آبان ۱۳۹۹)