کد خبر : 253493 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۹ آبان - 05:36
قابلیت تشخیص وزوز گوش برای اولین بار منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- بر اساس یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله PLOS ONE توسط مؤسسه Bionics می توان از فناوری به نام طیف سنجی نزدیک به مادون قرمز (fNIRS) برای اندازه گیری عینی وزوز گوش یا زنگ گوش استفاده کرد.

وزوز گوش یا همان درک صدای زنگ یا وزوز در گوش 20 درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد و در صورت شدید بودن با افسردگی، اختلال عملکرد شناختی و استرس همراه است.

علی رغم شیوع گسترده آن، هیچ روش عینی بالینی مورد استفاده برای تعیین وجود یا شدت وزوز گوش وجود نداشته است.

در مطالعه جدید، محققان به fNIRS که یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی و غیر رادیواکتیو که اندازه گیری تغییرات سطح اکسیژن خون در بافت مغز است، روی آوردند. این تیم از fNIRS برای ردیابی فعالیت در مناطقی از قشر مغز که قبلاً به وزوز گوش مرتبط بود استفاده کردند. آن ها داده های fNIRS را در حالت استراحت و در پاسخ به محرک های شنوایی و بینایی در 25 فرد مبتلا به وزوز گوش مزمن و 21 کنترل برای سن و کاهش شنوایی جمع آوری کردند. شرکت کنندگان همچنین با استفاده از پرسشنامه معلولیت وزوز گوش شدت وزوز گوش خود را ارزیابی کردند.

fNIRS  از نظر آماری اختلاف معناداری در ارتباط بین مناطق مغز در افراد مبتلا به وزوز گوش و بدون آن دارد. علاوه بر این، پاسخ مغز به هر دو محرک بینایی و شنوایی در میان بیماران مبتلا به وزوز گوش کاهش یافت.

هنگامی که رویکرد یادگیری ماشین به داده ها اعمال می شد، یک برنامه می توانست بیماران با وزوز گوش مختصر/خفیف را از بیماران با وزوز گوش در حد متوسط​​/شدید با دقت بالای 87 درصد متمایز کند. نویسندگان نتیجه گرفتند که fNIRS ممکن است یک روش عملی برای ارزیابی عینی وزوز گوش برای ارزیابی درمان های جدید یا نظارت بر اثربخشی برنامه درمانی بیمار باشد.

نویسندگان اضافه می کنند: دقیقاً مانند خود احساس، شدت وزوز گوش یک فرد قبلاً فقط برای کسی شناخته شده است که این بیماری را تجربه کرده است. ما یادگیری ماشین و تصویربرداری غیرتهاجمی مغز را برای تعیین کمیت شدت وزوز گوش ترکیب کرده ایم. توانایی ما برای پیگیری تغییرات پیچیده ای که وزوز گوش در مغز فرد مبتلا ایجاد می کند برای پیشرفت در درمان های جدید بسیار مهم است.

 

پنج شنبه ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۹ آبان ۱۳۹۹)