کد خبر : 253510 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۳۰ آبان - 20:17
درمان زود هنگام سرطان ریه با تغییر ژنتیکی خاص منبع: هلث دی نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- بیماران مبتلا به سرطان ریه با تغییر ژنتیکی خاص بیشتر عمر کردند و در صورت درمان زود هنگام با داروی لورلاتینیب (Lorbrena) در برابر متاستاز مغز محافظت می شدند.

سرطان ریه سلول کوچک (NSCLC) 87 درصد از کل موارد سرطان ریه را تشکیل می دهد. حدود 5 درصد موارد NSCLC ALK مثبت هستند؛ به این معنی که آن ها در ژن لنفوم "کیناز آناپلاستیک" دارای یک ناهنجاری ژنتیکی هستند.

NSCLC  مثبت ALK که با استعمال دخانیات ارتباط ندارد، نوعی حالت تهاجمی سرطان ریه است.

دکتر "آلیس شاو" مدیر سابق مرکز سرطان ها می گوید: وقتی ALK به طور غیرعادی روشن می شود، مانند پا زدن روی پدال گاز است و این باعث تکثیر و زنده ماندن سلول های سرطانی کنترل نشده می شود.

 بیماران ALK مثبت تمایل دارند 10 تا 15 سال از سایر بیماران مبتلا به سرطان ریه کوچک تر باشند. همچنین در معرض خطر بالای متاستاز مغز هستند.

یک گروه جدید از داروهای مسدود کننده ALK معروف به مهارکننده های ALK ، حدود 10 سال قبل کشف شدند.
"جاستین گاینور
" که در مرکز سرطان عمومی عمومی کار می کند، موافق است که خاموش کردن ALK با یک مهار کننده مانند ترمز گرفتن است.

این امر می تواند منجر به از بین رفتن سریع سلول های سرطانی و کوچک شدن چشمگیر تومورها شود. هر دو بازدارنده ALK نسل اول و دوم ایجاد شده اند. از جمله کریزوتینیب(Xalkori) ، الکتینیب (Alecensa) و بریگاتینیب (Alunbrig) که می تواند بسیار مؤثر باشد، اما در نهایت بیماری عود می کنند. علاوه بر این، بیماران تحت درمان با این داروها هنوز می توانند به گسترش متاستاتیک سرطان در مغز مبتلا شوند.

"لورلاتینیب" به نسل سوم این گروه دارویی تعلق دارد و حتی در انسداد  ALK  نیز مؤثرتر است. در حال حاضر توسط سازمان غذا و دارو برای درمان بیماران ALK مثبت که سرطان آن ها با وجود استفاده از مهارکننده های ALK در نسل قبلی پیشرفت کرده است، تأیید شده است.

"شاو" و همكارانش می خواستند بدانند كه آیا "لورلاتینیب" هنگام انجام به عنوان خط اول درمان، احتمال بهبودی طولانی مدت در بیماران مبتلا به ALK را بهبود می بخشد یا خیر.

برای کشف این موضوع، او و همکارانش در 104 مرکز درمانی در 23 کشور 296 بیمار مبتلا به NSCLC ALK مثبت پیشرفته که قبلا درمان نشده بودند را استخدام کردند. نیمی از بیماران "لورلاتینیب" دریافت کردند، در حالی که بقیه تحت درمان با "کریزوتینیب" قرار گرفتند که استاندارد مراقبت از این بیماران هنگام شروع آزمایش بود.

نتایج قابل توجه بود. در مقایسه با بیمارانی که "کریزوتینیب" دریافت کرده اند، در افرادی که به "لورلاتینیب" تجویز شده اند 72 درصد خطر پیشرفت سرطان یا مرگ کاهش یافته است. نکته مهم، "لورلاتینیب" همچنین خطر متاستازهای جدید یا مکرر مغزی را تا 93 درصد کاهش می دهد. عوارض جانبی جدی بیشتر در گروه "لورلاتینیب" دیده می شد، اما بیش از نیمی از آن ها افزایش کلسترول خون و تری گلیسیرید بود که با دارو قابل کنترل بود.

"شاو" می گوید: محققان در این مطالعه بیماران را پیگیری می کنند تا نتایج طولانی مدت آن ها را ردیابی کنند، اما "شاو" می گوید: این نتایج از "لورلاتینیب" به عنوان یک گزینه بالقوه خط اول برای بیماران مثبت ALK پشتیبانی می کنند.

 

شنبه ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱ آذر ۱۳۹۹)