کد خبر : 253511 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۳۰ آبان - 21:09
سازماندهی مغز با شناسایی "اثر انگشت" عصبی منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- در حالی که معماری و سازماندهی مغز انسان گسترده است، تحقیقات جدید نشان می دهد که چگونه تفاوت بین نحوه تصور مجدد مردم از سناریوهای معمول در فعالیت مغز مشاهده می شود.

از این امضاهای عصبی منحصر به فرد می توان در نهایت برای درک، مطالعه و حتی بهبود درمان اختلالات مانند بیماری آلزایمر استفاده کرد.

"فنگ لین" دانشیار دانشگاه مؤسسه علوم اعصاب دانشگاه "روچستر دل مونت" در این خصوص گفت: هنگامی که افراد انواع مشابه رویدادها را تصور می کنند، هر شخص به دلیل تجربه های مختلف این کار را متفاوت انجام می دهد. تحقیقات ما نشان می دهد که ما می توانیم اطلاعات پیچیده مربوط به زندگی روزمره در مغز انسان را رمزگشایی کنیم و " اثر انگشت" عصبی را شناسایی کنیم که منحصر به تجربه به یاد مانده هر فرد است.
در این مطالعه محققان از 26 شرکت کننده خواستند که سناریوهای رایج مانند رانندگی، شرکت در عروسی یا غذا خوردن در بیرون از رستوران را به یاد بیاورند. سناریوها به اندازه کافی گسترده بودند؛ به طوری که هر یک از شرکت کنندگان می توانست متفاوت تصور کند.

توصیفات کلامی شرکت کننده به یک مدل زبانی محاسباتی ترسیم شده است که معنی کلمات را تقریبی می کند و نمایشی عددی از متن توصیف را ایجاد می کند. همچنین از آن ها خواسته شد جنبه هایی از تجربه به یاد مانده را ارزیابی کنند، مانند این که چقدر با صدا، رنگ، حرکت و احساسات مختلف ارتباط دارد.

داوطلبان مطالعه سپس در یک MRI عملکردی (fMRI) قرار گرفتند و از آن ها خواسته شد تا تجربه را دوباره تصور کنند؛ در حالی که محققان اندازه گیری کردند که کدام مناطق از مغز فعال شده اند. با استفاده از داده های fMRI و توصیفات کلامی و رتبه بندی موضوع، محققان توانستند الگوهای فعالیت مغز مرتبط با تجربیات آن فرد را جدا کنند. به عنوان مثال، اگر شرکت کننده در این سناریو تصور کند که از طریق چراغ قرمز رانندگی می کند، مناطقی از مغز که با یادآوری حرکت و رنگ مرتبط هستند فعال می شوند. محققان با استفاده از این داده ها یک مدل عملکردی از مغز هر شرکت کننده ساختند و اساساً امضای منحصر به فردی از فعالیت عصبی آن ها ایجاد کردند.

محققان توانستند مناطق مختلفی از مغز را شناسایی کنند که به عنوان مرکزی برای پردازش اطلاعات در سراسر شبکه های مغزی که به یادآوری اطلاعات در مورد افراد، اشیا، مکان ها، احساسات و احساسات کمک می کنند عمل می کند. این تیم همچنین قادر به مشاهده چگونگی تفاوت الگوهای فعال سازی در این شبکه ها در سطح فردی با توجه به جزئیات خاطرات و تخیلات هر فرد بود.

دکتر "اندرو اندرسون" پزشک مغز و اعصاب "دل مونت" گفت: یکی از اهداف علم شناخت این است که بفهمد چگونه خاطرات توسط مغز انسان نشان داده و دستکاری می شود. این مطالعه نشان می دهد که fMRI می تواند فعالیت مغز را با سیگنال کافی اندازه گیری کند تا تفاوت های معنادار بین فردی را در نمایش عصبی وقایع پیچیده تصور شده نشان دهد که تجربیات منحصر به فرد هر فرد است.

علاوه بر گسترش درک ما از چگونگی شبکه شدن مغز، نویسندگان اشاره می کنند که بسیاری از مناطق کلیدی که آن ها شناسایی کرده اند با افزایش سن عملکرد آن ها کاهش می یابد و در برابر دژنراسیون که در بیماری مانند آلزایمر اتفاق می افتد آسیب پذیر هستند. این یافته ها می تواند به روش های جدیدی برای تشخیص و مطالعه اختلالات مرتبط با کمبود حافظه نامنظم از جمله زوال عقل، اسکیزوفرنی و افسردگی منجر شود و حتی ممکن است درمان ها را شخصی سازی کرده و پیش بینی کند که درمان ها مؤثرتر هستند.

 

شنبه ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱ آذر ۱۳۹۹)