کد خبر : 253512 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۳۰ آبان - 22:25
عملکرد پلاکت های خون خبر از ابتلاء به کرونا می دهد منبع: Newsweek / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان دانشگاه "ییل" به شناسایی مکانیسم های اصلی در زمینه اصلی بیماری و مرگ و میر در بیماران کرونایی کمک کرده اند. لخته شدن خون گسترده در رگ های خونی بزرگ و کوچک در ریه ها و در بسیاری از اندام های اصلی بدن با نتایج بدتری در بیمارانی که با عفونت شدید کووید 19 بستری شده اند ارتباط دارد. محققان نشان می دهند که هر دو اختلال عملکرد پلاکت و اندوتلیال از اجزای اصلی آسیب شناسی کرونا هستند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه "ییل" یافته های محققان در سراسر جهان از جمله کارهای پیشرفته خود را ​​برای پیشنهاد استراتژی های جدید برای درمان کرونا بر اساس این عوامل خطر قلبی عروقی تهیه کرده است.

"پلاکت" اولین دفاع بدن ما در برابر آسیب عروقی است. مطالعه اخیر در مجله Blood نشان داد که ویروس کرونا باعث آسیب پلاکت و اختلال در عملکرد آن می شود. آسیب بیشتر به سلول های اندوتلیال یعنی سلول هایی که در خون و عروق لنفاوی قرار دارند هم چنین ممکن است در وخیم تر شدن نتیجه در کرونا نقش داشته باشد و به نظر می رسد با بیماری شدید و مرگ در ارتباط باشد. هم پلاکت ها و هم سلول های اندوتلیال از نزدیک کار می کنند تا جریان خون روان و طبیعی ادامه یابد. این دو هنگام ابتلاء به کرونا دچار التهاب و انعقاد خون و نهایتا عملکردشان مختل می شود.

این تیم تحقیقاتی همچنین سازوکارهایی را ارائه می دهد که ممکن است سهم عوامل خطر قلبی عروقی را در شدیدترین نتایج در کرونا به حساب بیاورد. بیمارانی که دارای فاکتورهای خطر مانند دیابت، پیری و چاقی هستند از قبل دارای اختلال عملکرد پلاکت و اندوتلیال هستند و در صورت تشدید توسط کووید 19 می توانند منجر به لخته شدن فاجعه و افزایش خطر مرگ شوند.

پرداختن به تشکیل بیش از حد لخته و بیماری شدید اندوتلیال ممکن است استراتژی های درمانی اضافی را فراهم کند که به نفع بیماران پرخطر است. چندین داروی مورد تأیید FDA که این سلول ها را هدف قرار می دهند در حال حاضر برای استفاده علیه کرونا تحت تحقیق هستند. نویسندگان نتیجه گرفتند که ترکیبی از روش های درمانی می تواند موفقیت بیشتری داشته باشد.

 

شنبه ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱ آذر ۱۳۹۹)