کد خبر : 253547 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱ آذر - 19:22
رفتار مردم در برابر ویروس کرونا تغییر کرده است مصطفی مهرآیین / روان شناس

نوآوران آنلاین- در حال حاضر کرونا در سراسر دنیا مرگ بسیاری از افراد را رقم زده است، اما آمار مرگ و میرها در کشور ما به نحو تأسف بار و البته قابل توجهی افزایش داشته است.

در حال حاضر برای رعایت برخی پروتکل ها جریمه های مادی در نظر گرفته شده است. به اعتقاد من بهتر بود با آموزش به مردم در زمینه خطرات ویروس کرونا و سرعت بالای انتقال آن تلاش می شد تا از راه هایی غیر از جریمه نقدی اقدام به کاهش مبتلایان کرونا در کشور کرد.

در حال حاضر که چندین ماه از ورود کرونا به کشورمان گذشته است، رفتار مردم با این ویروس تغییر کرده است و کمتر شاهد ترس و واهمه ناشی از ابتلاء به آن در میان مردم هستیم. این امر خطرناک است و موجب بی توجهی افراد جامعه به رعایت نکات بهداشتی شده است. هم چنان شاهد مسافرت های زیاد مردم در مناسبت ها و تعطیلی ها هستیم که اگر اتفاق نمی افتاد قطعا شرایط بهتر بود.

مکرر بر جلوگیری از تجمع افراد انسانی تاکید می شود، اما با دورهمی ها و مهمانی های خانوادگی مواجه هستیم که در آن ها امکان رعایت هیچ گونه از پروتکل ها وجود ندارد.

طبیعی است اگر شخصی در یک مهمانی خانوادگی ناقل کرونا باشد همه را آلوده می کند و در مدت زمان بسیار کمی همه افراد خانواده حاضر در مهمانی مبتلا به کرونا می شوند.

همچنین شاهد حضور مردم در کافه ها و رستوران ها بودیم آن هم در شرایطی که در یک محیط سربسته قرار داشتند و امکان تهویه مناسب هوا وجود نداشت. با این رفتارها نمی توان انتظار داشت که کرونا به راحتی ریشه کن شود و از بین برود. با این شرایط باید گفت در کشور ما کرونا تا چندین سال مهمان خواهد بود و هم چنان شاهد از بین رفتن جان بسیاری از افراد خواهیم بود. مردم ما در حال حاضر در کش و قوس با مشکلات اقتصادی گرفتار هستند و تحمل شرایط اقتصادی سخت در کنار از دست رفتن عزیزان امری بسیار دشوار است. نتیجه تداوم چنین وضعیتی رشد اضطراب و افسردگی و مشکلات روحی و روانی برای مردم جامعه است.