کد خبر : 253548 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱ آذر - 19:23
قرایی مقدم در گفت و گو با نوآوران: نسبت به بحران کرونا بی تفاوت نباشیم از زمانی که کرونا در دنیا و در ایران شیوع یافت همواره بر عدم ارتباط فیزیکی افراد جوامع با یک دیگر تاکید شده است. در بسیاری از کشورها این تاکیدات با اجرای طرح قرنطینه سراسری همراه بود و اکنون پس از مدتی تعطیلی کامل شهرهای شان با کاهش میزان ابتلاء به کرونا و مرگ و میرها در کشورشان مواجه هستند؛ این در حالی است که کوبیدن بر طبل رعایت پروتکل ها در ایران در نهایت به این جا ختم شده است که پس از گذشت 8 ماه از شیوع کرونا در کشورمان آن هم در وضعیتی که به واقع می توان آن را بحرانی قلمداد کرد، مسؤولان تصمیم به تعطیل کردن برخی از بخش ها برای مدت دو هفته کرده اند.

نوآوران آنلاین- پر واضح است با توجه به پُر بودن تخت های بیمارستانی و شمار بالای مبتلایان این ویروس، تعطیل بودن دو هفته ای برخی کسب و کارها گشایش خاصی ایجاد نخواهد کرد؛ چرا که به قدری کووید 19 گسترش یافته است که این دو هفته بهبود خاصی ایجاد نمی کند و باید در پی راهکارهای عملی تر باشیم.  

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر امان الله قرایی مقدم، عضو هیأت علمی دانشگاه و جامعه شناس پرداختیم.

قرایی مقدم طی گفت و گویی با خبرنگار روزنامه نوآوران گفت: این روزها در اطراف مان عده زیادی را می شناسیم که به کرونا مبتلا شده اند و بسیاری از آن ها نیز داغدار عزیزان از دست رفته شان هستند. مرگ ناشی از کرونا برای اطرافیان بیماران بسیار سخت و دردناک خواهد بود، البته باید گفت این ارقام بالای مرگ قابل پیشگیری بود البته مشروط بر این که می توانستیم این ویروس را کنترل کنیم نه این شرایط را رها کنیم و نهایتاً به این جا برسیم که بسیاری از افراد جامعه مان گرفتار این ویروس باشند.

وی افزود: بدون تعارف باید بر این امر اذعان کنیم که مسؤولان اگر شیوه بهتری برای اداره کشور طی ماه های اخیر اتخاذ می کردند اکنون شرایط متقاوت تر بود و تلفات انسانی کرونا تا این اندازه بحرانی نبود. به جرأت باید گفت کرونا در حال حاضر به خوبی نشان داده است که برخی مدیران مسؤولیت پذیر نیستند و از عهده انجام وظایف شان برنمی آیند. در این میان مردم در آتش عدم قدرت اجرایی مسؤولان در اداره امور کشور می سوزند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان این که در ابتدا برخی کرونا را شوخی پنداشتند و تصور نمی کردند که تا این اندازه وضعیت دشوار شود، اظهار داشت: از همان ابتدا بارها هشدارهایی در خصوص خطر کرونا مطرح شد، اما برخی افراد با جدی نگرفتن پروتکل های بهداشتی بدون ماسک در محیط های عمومی حضور می یافتند. علاوه بر این مسؤولان نیز در بروز شرایط حاد کنونی مقصر هستند؛ چرا که نتوانستند شرایط آینده را پیش بینی کنند و با جدیت اقدامی در زمینه تعطیلی شهرها و منع عبور و مرور نکردند.

قرایی مقدم عدم تعطیلی شهرها و تردد بین استان های مختلف را عامل اصلی شیوع گسترده کرونا در همه نقاط کشورمان دانست و گفت: باید مرز میان شهرهای مختلف بسته می شد تا به این ترتیب عده ای که ناقل کرونا بودند این ویروس را به دیگر بخش ها نمی بردند. در بحث ویروس کرونا با مشکل ناقلانی مواجه هستیم که خود نمی دانند حامل این ویروس هستند و قدرت انتقال آن را در سطحی وسیع دارند و به این دلیل که هیچ گونه علامتی ندارند به راحتی در سطح شهر تردد می کنند و بر سر کار و فعالیت شان حضور می یابند و عده زیادی را آلوده به کرونا می کنند؛ این در حالی است که اگر جز در موارد ضروری همه مشاغل و بخش ها و فعالیت ها در کشورمان تعطیل می شدند و همه در خانه می ماندند، انتقال کووید 19 بسیار کاهش می یافت.

وی با اشاره به آغاز تعطیلی دو هفته ای تهران که از روز گذشته (شنبه اول آذر ماه) اجرا شده است، اشاره و مطرح کرد: با وجود اجرای این تعطیلی اما در برخی از موارد عکس ها و تصاویری از وسائل حمل و نقل عمومی منتشر می شود که نشان از شلوغی سطح شهر دارد و این خطر بزرگی است. باید تدابیری اندیشیده شود و مشخص شود که علت شلوغی چیست. اگر محدودیت ها رعایت نمی شود باید حتما متناسب با شرایط ، خاطیان مورد برخورد قرار گیرند. حتی در صورت لزوم باید اقدام به افزایش محدودیت ها شود و برخی بخش های دیگر نیز تعطیل شوند تا مدیریت کرونا محقق شود. اگر نیز وسائل نقلیه عمومی پاسخگوی نیاز جابه‌جایی روزانه مردم نیستند باید اقداماتی در زمینه تقویت سیستم حمل و نقل صورت گیرد تا این مشکل رفع شود. اکنون زمان این نیست که نسبت به شرایط بحرانی کرونایی موجود بی تفاوت باشیم، بلکه باید بیش از گذشته هشیار باشیم تا هر چه سریع تر این ویروس از بین برود.