کد خبر : 253549 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱ آذر - 20:58
ماسک در مناطق شلوغ تأثیر کمی بر پیشگیری از شیوع کرونا دارد منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- "پال توپر" و "کارولین کولین" اساتید دانشگاه سایمون فریزر دریافته اند که فاصله فیزیکی به طور جهانی در کاهش شیوع کرونا مؤثر است؛ در حالی که حباب ها و ماسک های اجتماعی بیشتر به شرایط وابسته هستند.

محققان مدلی برای آزمایش اثربخشی اقداماتی مانند فاصله فیزیکی، ماسک یا حباب های اجتماعی در موارد مختلف استفاده کردند.

آن ها مفهوم "رویداد "Rرا معرفی می كنند، یعنی تعداد مورد انتظار افرادی كه در یك رویداد از یك فرد به کرونا آلوده می شوند.

"پال توپر" و "کارولین کولین" عواملی مانند شدت انتقال، مدت زمان قرار گرفتن در نزدیکی افراد و میزان اختلاط را بررسی می کنند سپس به این امر می پردازد که چه روش هایی برای جلوگیری از انتقال در هر شرایط مؤثر هستند.

محققان داده های گزارش شده از شیوع در طیف وسیعی از رویدادها مانند مهمانی ها، وعده های غذایی، کلوپ های شبانه، حمل و نقل عمومی و رستوران ها را به هم پیوسته اند. محققان می گویند احتمال آلوده شدن فرد به کرونا به میزان انتقال و مدت زمانی که در یک محیط خاص می گذرد، بستگی دارد.

نتایج تحقیق نشان می دهد که فاصله فیزیکی در کاهش انتقال کرونا در همه تنظیمات مؤثر بود، اما تأثیر حباب های اجتماعی به بالا یا پایین بودن احتمال انتقال بستگی دارد.

در مکان هایی که اختلاط وجود دارد و احتمال انتقال آن زیاد است، مانند محل های شلوغ محیط کار و مدارس، داشتن فاصله فیزیکی می تواند به کاهش شیوع کرونا کمک کند.

محققان دریافتند که حباب های اجتماعی در تنظیمات کم انتقال یا فعالیت هایی که در آن ها اختلاط وجود دارد، از جمله فعالیت در فضای باز، کار در دفاتر با فاصله یا سفر با حمل و نقل عمومی با ماسک تأثیر کمتری دارند.

آن ها خاطرنشان می کنند که ماسک ها ممکن است در مهمانی ها، رستوران و دفاتر شلوغ تأثیر کمتری داشته باشند زیرا حتی اگر ماسک ها سرعت انتقال را به نصف کاهش دهند، ممکن است تأثیر زیادی در انتقال نداشته باشند.

 

یک شنبه ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲ آذر ۱۳۹۹)