کد خبر : 253596 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر - 01:16
چگونه "روتا ویروس" باعث بیماری شدید دستگاه گوارش می شود منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- "روتا ویروس" یکی از دلایل عمده اسهال و استفراغ خصوصاً در کودکان است که سالانه تقریباً به 128 هزار مرگ منجر می شود. این ویروس با آلوده سازی سلول های "انتروسیت" در روده کوچک باعث بیماری می شود، اما فقط بخشی از سلول های حساس ویروس دارند.

در اواسط دهه 90 دانشمندان پیشنهاد کردند که بخش کوچکی از سلول های آلوده با ارسال سیگنال هایی که عملکرد طبیعی سلول های آلوده نشده همسایه را مختل می کند، باعث بیماری شدید می شود، اما ماهیت سیگنال همچنان یک راز است.

در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Science تیمی به سرپرستی محققان کالج پزشکی "بیلور" کشف کردند که سلول های آلوده به "روتاویروس" مولکول های سیگنالینگ را آزاد می کنند که به عنوان "آدنوزین دی فسفات" (ADP) شناخته می شود و گیرنده سلولی P2Y1 خود را به سلول های همسایه متصل می کند. فعال سازی P2Y1 توسط ADP منجر به ایجاد سیگنال هایی به نام امواج کلسیم بین سلولی در این سلول های آلوده نمی شود. ایجاد اختلال در اتصال ADP به گیرنده های آن باعث کاهش شدت اسهال در یک مدل موش از این بیماری می شود که نشان می دهد هدف قرار دادن P2Y1 می تواند یک استراتژی مؤثر برای کنترل اسهال ویروسی در جمعیت انسانی باشد.

دکتر "جوزف هیزر" استادیار ویروس شناسی و میکروب شناسی و عضو مرکز تحقیقات "متاژنومیک" ماهیت پویای تغییرات ناشی از "روتا ویروس" را نشان داد.

در مطالعه فعلی، محققان با استفاده از دوز کمتری از ویروس آزمایشات را انجام دادند و متوجه شدند که فقط سلول های آلوده به ویروس نیستند که "سیگنالینگ" کلسیم پویا نشان می دهند، بلکه سلول های مجاور آلوده نشده اطراف سلول های آلوده نیز پالس های امواج کلسیم تولید می کنند که با سلول های آلوده هماهنگ شده است. این مشاهده نشان می دهد که سلول های آلوده می توانند باعث تحریک امواج کلسیم بین سلول در سلول های آلوده نشده شوند.

محققان مشاهدات خود را به مفهومی که در اواسط دهه 90 پیشنهاد شده است نشان می دهد سلول های آلوده به "روتا ویروس" سیگنال هایی را به سلول های آلوده نشده همسایه ارسال می کنند که عملکرد آن ها را مختل می کند و باعث اسهال و استفراغ می شود.

دکتر "الکساندرا ال چانگ در این خصوص گفت: فیلم های ما از میکروسکوپ "فلورسنت" زنده که سیگنالینگ موج کلسیم بین سلولی را در سلول های آلوده به "روتا ویروس" و سلول های آلوده نکرده وسیله ای بی سابقه را برای بررسی ماهیت سیگنال پیشنهادی فراهم کرده است که هنوز مشخص نشده است.

"چانگ گراهام"، "هایسر" و همکاران شان با سه مدل مختلف آزمایشگاهی کار کردند تا سیگنالی را که باعث تحریک امواج کلسیم بین سلول بر روی سلول های آلوده نشده است، شناسایی کنند. آن ها از یک رده سلول کلیه میمون استفاده کردند که معمولاً برای مطالعه "روتا ویروس" استفاده می شود. آن ها هم چنین با انتروئیدهای روده انسان کار کردند، یک سیستم کشت که بسیاری از ویژگی های عفونت انسان را جمع می کند و یک مدل موش نوزادی از عفونت "روتا ویروس" و اسهال است. مطالعات آن ها نشان داد که محرک های مشکوک امواج کلسیم، مانند پروستاگلاندین E2 و اکسید نیتریک، پاسخ کلسیم ایجاد نمی کنند. سپس ATP و ADP واسطه های شناخته شده سیگنالینگ کلسیم را که قبلاً با عفونت روتاویروس ارتباط نداشتند، آزمایش کردند.

 

دوشنبه ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۳ آذر ۱۳۹۹)