کد خبر : 253672 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر - 19:43
مشاور رئیس دولت اصلاحات در گفت و گو با نوآوران: اهداف سیاسی آن چنان پررنگ نشود که منافع ملی خدشه دار شود رقابت های جریانات سیاسی در راستای جلب موافقت مردم همواره یکی از مهم ترین مسائلی بوده که مورد توجه قرار گرفته است، اما باید بپذیریم که این رقابت ها محدود به دوره ای است که در قالب انتخابات، نامزدهای جریانات سیاسی مختلف با یک دیگر به رقابت می پردازند نه این که تا مدت ها بعد از پایان انتخابات نیز در بزنگاه های حساس تلاش شود تا با سیاه نمایی، جریان رقیب تخریب شود.

نوآوران آنلاین- پر واضح است که در حال حاضر برخی سیاه نمایی ها تندروی هایی است که بدون در نظر داشتن اهمیت بالای حفظ وحدت صورت می گیرد و کل کشور را گرفتار می کند.   

باید ضمن توجه به همه نواقص و کاستی و طرح آن ها در قالب نقد، از تخریب جناح رقیب بپرهیزیم.

در همین خصوص به گفت و گو با حجت الاسلام مصطفی درایتی، مشاور رئیس دولت اصلاحات پرداختیم.

درایتی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: شرایط فعلی کشور به گونه ای است که تنش های سیاسی با توجه به آشفتگی های اقتصادی مشکلاتی را ایجاد کرده است. به اعتقاد من باید بپذیریم که در بروز مشکلات کنونی همه دولت ها مقصر بوده اند. دکتر روحانی در شرایطی دولت را تحویل گرفت که مسائل اقتصادی بسیار حادی برای کشورمان ایجاد شده بود، البته به این معنا نیست که دولت روحانی را نباید مورد انتقاد قرار داد. قطعا دولت روحانی نیز قصور و سوء تدبیرهایی داشته است، اما این که به طور مطلق دولت فعلی را مقصر ایجاد تنش در اقتصاد بدانیم منطقی نیست.

وی افزود: شرایط اکنون بسیار سخت است. در زمینه اقتصادی خانوارهای ما مشکلاتی را تجربه می کنند که سابقه نداشته است و از این بابت باید عملکرد دولتمردان را مورد انتقاد قرار داد، اما باید این نکته بسیار مهم را نیز مورد توجه قرار دهیم که نقد باید آگاهانه و دلسوزانه و با توجه به شرایط داخلی کشور مطرح شود. نه این که فقط به سیاه نمایی از شرایط موجود بپردازیم و توجهی به مصالح عمومی و منافع ملی نداشته باشیم.

مشاور رئیس دولت اصلاحات با تأکید بر این که مهم ترین موضوعی که باید در حال حاضر مورد توجه قرار دهیم این است که خدشه ای به اتحاد ملی وارد نشود، عنوان کرد: ایجاد اختلاف از طریق سیاه نمایی وضعیت موجود آسیب به انسجام ملی می شود. بدترین اتفاق ممکن در شرایط کنونی را می توان تخریب جریان های سیاسی علیه یک دیگر دانست.

درایتی تامین مطالبات و انتظارات مردمی را وظیفه اصلی دولت عنوان کرد و گفت: این حق مردم است که از حداقلی ترین امور رفاهی برخوردار باشند، اما متاسفانه در تحقق مطالبات مردم در دوره دوم دکتر روحانی مشکلاتی ایجاد شد و نهایتاً به این جا ختم شد که انتظارات بسیاری از مردم که باید گفت به حق است تامین نشده و مشکلاتی در زمینه اقتصادی برای خانوارها ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی باید رفع شوند و شاهد شرایط مطلوب رفاهی و معیشتی برای مردم باشیم، اما میان این موضوع و اختلافات سیاسی تفاوت های بسیاری وجود دارد و نباید اختلاف نظرات را به گونه ای مطرح کنیم که همه امور زیر سؤال برود. هر امری در جای خود نیاز به بحث و بررسی دارد و باید مطرح شود، اما باید مراقب باشیم که مسائل سیاسی را به دیگر حوزه ها تعمیم ندهیم.

مشاور رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: رقابت های سیاسی میان جریان های مختلف همواره وجود داشته است، اما نباید این امر در نهایت موجب آسیب دیدن کل کشور شود. اگر اتحاد و انسجام ملی آسیب ببیند همه کشور دچار مشکل می شود و تفاوتی میان اصلاح طلب و اصولگرا در این زمینه وجود نخواهد داشت. به این ترتیب باید به این امر یقین داشته باشیم که موجودیت جریان های سیاسی مختلف در صورت حفظ امنیت ملی و اتحاد است و این امر محقق نمی شود مگر این که احزاب و جناح ها مسائل و اختلافات را از طریقی غیر از تریبون های عمومی جامعه رفع نمایند.

درایتی تاکید کرد: امنیت ملی و مصالح کشور در هر شرایطی باید حفظ شود و هر فعلی که صورت می گیرد باید در این چارچوب باشد و کمتر بر طبل اختلافات سیاسی بکوبیم. کشور ما اکنون نیاز به آرامش دارد و این آرامش از طریق فضای آرامی که جریان های سیاسی رقم خواهند زد صورت می گیرد. نباید اهداف سیاسی مان آن چنان پررنگ شود که منافع ملی در این میان خدشه دار شود.