کد خبر : 253683 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر - 21:19
اندازه گیری افکار با کمک هوش مصنوعی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- تیمی به سرپرستی محققان کالج پزشکی بیلور و دانشگاه رایس مدل های هوش مصنوعی (AI) را ایجاد کرده اند که به آن ها کمک می کند محاسبات مغزی را که بنیان افکار هستند بهتر درک کنند. این جدیدترین نتیجه یافت شده است، زیرا تاکنون روشی برای اندازه گیری افکار وجود نداشته است. محققان ابتدا مدل جدیدی را ایجاد کردند که می تواند با ارزیابی رفتار، افکار را تخمین بزند و سپس مدل آن ها را روی مغز مصنوعی آموزش دیده آزمایش کردند که در آن جا فعالیت عصبی مرتبط با آن تخمین افکار پیدا کردند. این مطالعه نظری در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ظاهر می شود.

برای قرن ها دانشمندان علوم مغز و اعصاب نحوه کار مغز را با ارتباط فعالیت مغز به ورودی ها و خروجی ها بررسی کرده اند. به عنوان مثال، هنگام مطالعه علوم اعصاب حرکت، دانشمندان حرکات عضلانی و همچنین فعالیت عصبی را اندازه گیری می کنند و سپس این دو اندازه گیری را با هم مرتبط می کنند.

برای درک این که چگونه مغز باعث ایجاد فکر می شود، ابتدا محققان باید یک فکر را بسنجند. آن ها روشی را به نام "کنترل منطقی معکوس" ایجاد کردند که به یک رفتار نگاه می کند و باورها یا افکاری را که به بهترین وجه آن رفتار را توضیح می دهند استنباط می کند.

به طور سنتی، محققان در این زمینه با این ایده کار می کردند که حیوانات وظایف را به صورت بهینه حل می کنند؛ طوری رفتار می کنند که منافع خالص آن ها را به حداکثر می رساند، اما وقتی دانشمندان رفتار حیوانات را مطالعه می کنند متوجه می شوند که همیشه این طور نیست.

بعضی اوقات حیوانات درباره آن چه در محیط زندگی آن ها اتفاق می افتد باورها یا فرضیات اشتباهی دارند، اما با این وجود در اطراف شان بهترین نتایج طولانی مدت را برای کار خود پیدا می کنند.

به عنوان مثال، یک حیوان را در نظر بگیرید که در حال شکار است و صداهای زیادی را که با طعمه مرتبط می کند می شنود. اگر یک طعمه بالقوه همه صداها را تولید می کند، رفتار مطلوب برای شکارچی این است که به طور مداوم حرکات خود را به یک صدا بکشد. اگر شکارچی به اشتباه باور کند که سر و صدا از حیوانات مختلفی در می آید، ممکن است یک رفتار غیربهینه را انتخاب کند. مانند اسکن مداوم محیط اطراف برای امتحان و مشخص کردن یکی از آن ها. شکارچی با عمل به عقیده یا فرض خود مبنی بر این که طعمه های بالقوه زیادی در این نزدیکی وجود دارد، رفتاری کاملاً منطقی و بهینه ندارد.

 

چهارشنبه ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۵ آذر ۱۳۹۹)