کد خبر : 253699 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ آذر - 03:25
ایمونوتراپی جدید؛ نویدبخش درمان سرطان نادر در کودکان منبع: هلث دی نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک درمان جدید سلول T توسط محققان در UCL تهیه شده و برای هدف قرار دادن تومورهای سرطانی طراحی شده است، نتایج اولیه امیدوار کننده ای را در کودکان مبتلا به نوروبلاستوما (نوعی سرطان دوران کودکی) نشان داده است.

محققان در موسسه بهداشت کودکان UCL Great Ormond Street (GOS ICH) و مؤسسه سرطان UCL سلول های T خود بیمار (نوعی سلول ایمنی) را اصلاح کردند.

دوازده کودک مقاوم به درمان، "نوروبلاستوما" به عنوان بخشی از آزمایش بالینی با بودجه تحقیقات سرطان در انگلستان تحت درمان قرار گرفتند.

این تحقیق که در Science Translational Medicine به چاپ رسیده است، یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می دهد سلول های T در حال رگرسیون سریع در برابر یک سرطان جامد (سرطان غیر خون) هستند. اگر چه اثرات مفید فقط مدت کوتاهی به طول انجامید، اما این مطالعه شواهد مهمی را ارائه داد که نشان می دهد این روش درمانی خاص با سلول T می تواند به عنوان درمان آینده کودکان با سرطان های جامد مورد استفاده قرار گیرد.

"نوروبلاستوما" نوعی سرطان نادر است که بیشتر نوزادان و کودکان خردسال را درگیر می کند و از سلول های عصبی ویژه (نوروبلاست) باقی مانده از رشد کودک در رحم ایجاد می شود.

سالانه حداکثر 100 کودک در انگلیس به "نوروبلاستوما" مبتلا می شوند. درمان فعلی برای کودکان مبتلا به یک نوع تهاجمی نوروبلاستوما شامل برداشتن جراحی، شیمی درمانی با پیوند سلول های بنیادی، رادیوتراپی و آنتی بادی درمانی است. با وجود این درمان فشرده، بقای طولانی مدت بین 50-60 درصد است.

در روش درمانی سلول های T نوعی ایمونوتراپی، سلول های T به گونه ای مهندسی می شوند كه در سطح خود مولكولی به نام گیرنده آنتی ژن كیمرئیك (CAR) دارند كه می تواند سلول های سرطانی را به طور خاص تشخیص دهد.

برای این مطالعه سلول های T خود بیماران اصلاح شدند تا پروتئین سطحی GD2 را هدف قرار دهند که تقریباً در تمام سلول های "نوروبلاستوما" بسیار زیاد است، اما در سلول های سالم در سطوح بسیار پایین یافت می شود.

محققان دریافتند که هنگام استفاده از دوز کافی سلول های T اصلاح شده این روش درمانی باعث کاهش سریع اندازه تومور در برخی از بیماران تحت درمان می شود.

 

پنج شنبه ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۶ آذر ۱۳۹۹)